Jak udało się nam nieoficjalnie dowiedzieć, w piątek 17 kwietnia blisko 50 osób z wydawnictwa Burda Media Polska otrzymało mailem informację, że zostały zwolnione. Powodem ma być silny negatywny wpływ epidemii koronawirusa na rynek mediów.
Wypowiedzenia otrzymali zarówno dziennikarze z redakcji magazynów Burdy, jak i pracownicy innych działów. Pracę straciło m.in. kilka osób z biura reklamy, projektów specjalnych, badań focusowych, fotoedytorzy, kilka osób z redakcji „Gali”, „Elle” i „Glamour”. Z niektórymi pracownikami firma pożegnała się za porozumieniem stron.
Spytaliśmy Burda Media Polska o komentarz, firma przekazała, że nie będzie odpowiadać na nasze pytania.
Wydawnictwo Burda Media Polska w 2018 roku zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 8,2 proc. do 145 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 2,65 mln zł do 679 tys. zł, do czego przyczyniły się odpisy zapasów i należności. Mocno zmniejszyły się przychody ze sprzedaży magazynów i książek, a minimalnie wzrosły wpływy reklamowe.
W 2018 roku w firmie pracowały średnio 252 osoby na etacie: 106 w redakcjach, 71 w zespołach reklamy, 28 w działach finansów i kadr, 19 w pionach kolportażu i prenumeraty, a 8 w dziale produkcyjnym. Do tego dochodziło 20 innych pracowników umysłowych. W ciągu roku zatrudnienie zmniejszyło się o 19 pracowników.
Zwolnienia i obniżki pensji w firmach medialnych
We wtorek Agora poinformowała, że uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku.
Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł, zobowiązała się, że nie będzie prowadziła w tym okresie zwolnień. Wyjątkiem jest jej spółka zależna Goldenline, w której na początku kwietnia zapowiedziano zwolnienia grupowe, nie uzgodniono jeszcze ich warunków.
Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą od 15 do 50 proc., w zależności od uposażenia pracownika, objęto nimi także zarząd.
Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. – Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.
Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. – Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu – tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
W czwartek zarządu Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.