Posłowie chcą wprowadzić trzeci sygnał dla karetek i wozów strażackich

Kierowca usłyszy go przez radio

Szykują się zmiany dla kierowców. Posłowie chcą, aby sygnał z pojazdów uprzywilejowanych był emitowany przez odbiornik radiowy. „Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd” – taki komunikat mają usłyszeć kierowcy, kiedy w pobliżu jedzie np. karetka na sygnale. Niewykluczone, że trzeci sygnał będą emitować wszystkie pojazdy uprzywilejowane.

W ubiegłym tygodniu w Sejmie ukonstytuował się parlamentarny zespół ds. trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych. Inicjatorem jego powstania jest Mieczysław Baszko, poseł Porozumienia Jarosława Gowina. Został on też przewodniczącym zespołu. Posłowie chcą przygotować ustawę o wprowadzeniu trzeciego sygnału, który ułatwi przejazd pojazdom uprzywilejowanym.

Pomysłodawcą jest grupa strażaków z Komendy Miejskiej PSP w Poznaniu. Pomysł polega na tym, że dzięki zamontowaniu w każdym pojeździe uprzywilejowanym specjalnego urządzenia, strażacy czy ratownicy z karetki pogotowia będą mogli emitować sygnał radiowy nadający komunikat: „Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd”.

Komunikat ten usłyszy każdy kierowca, który ma radio w samochodzie, niezależnie od tego, jakiej stacji słucha. Audycja zostanie na chwilę przerwana, a kierowca będzie mógł szybciej zareagować na zbliżającą się karetkę – przekonywali strażacy w czasie spotkania.

Radio włączy się wraz z komunikatem

Kierowcy, bez względu na to, czy mają włączone czy też wyłączone radio w samochodach, a są w zasięgu 100-200 m od karetki lub straży pożarnej jadącej na sygnale, usłyszeliby specjalny komunikat: „Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd”.

Zdaniem strażaków, sygnały, którymi posługują się służby ratownicze, nie są doskonałe. Znaki świetlne są słabo widoczne dla kierowców, a dźwiękowe mają realny zasięg zaledwie 50 m. Ich skuteczność ogranicza też ruch miejski i gęsta zabudowa.

Jak przewiduje poseł Mieczysław Baszko, przewodniczący zespołu, w początkowym okresie, przez pierwsze dwa czy trzy lata, trzeci sygnał byłby wykorzystywany wyłącznie przez karetki pogotowia, wozy strażackie i radiowozy policyjne.

Dla wszystkich pojazdów uprzywilejowanych

– Z czasem mogłyby wykorzystywać urządzenie również inne pojazdy uprzywilejowane – uważa poseł. Chodzi o pojazdy Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Więziennej czy Sił Zbrojnych. Parlamentarzyści chcą także, aby podobny sygnał był stale emitowany na przejazdach kolejowych i ostrzegał kierowców przed zbliżającym się pociągiem.

– Prace pójdą dwutorowo. Z jednej strony zwrócimy się do minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, aby podjęto badania nad prototypem urządzenia. Z drugiej strony rozpoczniemy proces legislacyjny, który może potrwać nawet rok – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Mieczysław Baszko.

Jak dodaje poseł, zespół dostał zielone światło do działania od Ryszarda Terleckiego, wicemarszałka Sejmu i przewodniczącego Klubu Parlamentarnego PiS.

W skład zespołu parlamentarnego wchodzą posłowie: Mieczysław Baszko (PiS), Stanisław Bukowiec (PiS), Zbigniew Chmielowiec (PiS), Iwona Michałek (PiS), Krzysztof Paszyk (PSL-Kukiz 15`), Grzegorz Piechowiak (PiS), Edward Siarka (PiS), Magdalena Sroka (PiS), Tadeusz Tomaszewski (Lewica), Michał Wypij (PiS), Jacek Żalek (PiS).