Spółki medialne nie przejdą pod nadzór Ministerstwa Aktywów Państwowych

Piotr Gliński

Telewizja Polska, Polskie Radio i regionalne spółki rozgłośni publicznych nie przejdą pod nadzór Ministerstwa Aktywów Państwowych, a mają być nadal nadzorowane przez Ministerstwo Kultury.

W poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się rozporządzenia rządu na temat zmian organizacyjnych w Radzie Ministrów, które porządkują podział kompetencji nowo utworzonych resortów.

Jednym z nich jest Ministerstwo Aktywów Państwowych – w myśl projektu nowelizacja zakłada zmianę nazwy z Ministerstwa Energii i kierowanie takimi obszarami administracji rządowej jak: energia oraz gospodarka złożami kopalin. Na czele tego resortu stanął wicepremier Jacek Sasin.

Przed powołaniem nowego składu rządu mówiło się o powstaniu nowego resortu w miejsce zlikwidowanego Ministerstwa Skarbu Państwa (proces jego wygaszenia trwał do 21 marca 2017 roku).

Wicepremier Jacek Sasin, który był we wtorek gościem programu „Gość Radia Zet” w rozmowie z Beatą Lubecką przyznał, że to spółki nadzorowane wcześniej przed Ministerstwo Skarbu Państwa (zanim trafiły do Ministerstwa Kultury – przyp.red.), „to nie jest kwestia tego, czy on chce czy nie chce nimi zarządzać i jest gotów w ramach Ministerstwa Aktywów Państwowych to robić”.

– Dostrzegam specyfikę spółek medialnych, to są spółki, które nie są spółkami stricte gospodarczymi. Swój resort traktuję jako resort stricte gospodarczy, który ma maksymalizować pozytywne efekty gospodarcze. (…) Spółki medialne realizują misję publiczną, wskaźniki gospodarcze nie są ich celem, co powoduje, że te spółki musiałyby być zupełnie inaczej traktowane w ramach MAP. Nie widzę powodów, żeby ten nadzór w tej chwili zmieniać. Byłaby to tylko zmiana dla zmiany – ocenił.

KRRiT z mniejszymi kompetencjami

W lipcu 2016 roku weszła w życie ustawa powołująca Radę Mediów Narodowych, której zadaniem jest m.in. wybieranie na 6-letnie kadencje zarządów i rad nadzorczych Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej oraz publicznych rozgłośni regionalnych.

Tym samym Krajowa Rada Radiofonii i oddała część swoich kompetencji, z kolei w kwietniu 2018 roku dokonano nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, w której bardziej szczegółowo opisano zadania nadawców publicznych wynikające z misji publicznej, dodając m.in. działania w internecie i technologiach cyfrowych.

Na tej podstawie media publiczne mają obowiązek ustalenia z przewodniczącym KRRiT Karty Powinności, która określa projekty realizujące misję publiczną oraz plan ich finansowania na kolejne pięć lat.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy – 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.