Karty powinności, szczegółowo określające zadania misyjne nadawców publicznych na pięć lat, wprowadziła ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji. Uchwalenie jej wynikało z konieczności dostosowania istniejących przepisów do zaleceń Komisji Europejskiej. Zgodnie z ustawą KRRiT na podpisanie ze spółkami porozumień ma czas do 30 listopada.
Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski wyjaśnia „Presserwisowi”, że KRRiT nie podpisze kart powinności z powodu „braku stabilnego finansowania ze źródeł publicznych”. Wskazuje, że potrzebna jest „nowa ustawa abonamentowa albo inne stałe rozwiązanie”.
– KRRiT nie mogła zawrzeć porozumień, bo zwłaszcza wniosek telewizji publicznej, rażąco nie spełniał kryteriów ustawowych. To była ogólna publicystyka – komentuje Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP.
Zgodnie z ustawą w przypadku niezawarcia porozumienia ws. karty powinności, przedłuża się obowiązywanie poprzedniej karty do czasu zawarcia nowego. – Ustawodawca nie przewidział sytuacji, że już pierwsza karta nie zostanie podpisana. Od 1 stycznia spółki będą działać w sprzeczności z europejskimi przepisami. Jak sądzę, Komisja Europejska nie zostawi tego bez reakcji – uważa Juliusz Braun.
Członek RMN dodaje, że w związku z tym spółki w 2020 roku mogą przewidywać wydatki na poziomie wpływów abonamentowych w 2019 roku, bez uwzględnienia przychodów z rekompensaty z utraconych wpływów abonamentowych (kolejna nie została uchwalona). – W przypadku TVP to znacznie mniej niż mieli do dyspozycji w tym roku. Chyba że przyjmą plan z gigantycznym deficytem. Czy walne zgromadzenie takie rozwiązane zaakceptuje? Nie powinno – dodaje.
TVP w projekcie karty prognozowało w 2020 roku koszty tworzenia swoich programów na 2,625 mld zł, w 2021 roku – 2,668 mld zł, w 2022 roku – 2,847 mld zł, w 2023 roku – 2,874 mld zł, a w 2024 roku – 2,969 mld zł. Ponad połowa przeznaczona zostać ma na TVP 1 i TVP 2 (w 2020 roku – 1,609 mld zł, w 2024 roku – 1,576 ml zł).
Jak podała TVP, prognozowany poziom finansowania publicznego wyniesie w 2020 roku 1,844 mld zł, a w 2024 roku wzrośnie do 2,144 mld zł.
Z kolei Polskie Radio w swojej karcie szacowało, że w 2020 roku koszty tworzenia programów wyniosą 335,7 mln zł, w 2021 roku – 338,9 mln zł, w 2022 roku – 356,4 mln zł, w 2023 roku – 364 mln zł, a w 2024 roku – 380,8 mln zł.
W 2018 roku koszty działalności TVP wyniosły 2,225 mld zł i w porównaniu z 2017 rokiem wzrosły o 21,4 proc. Z kolei koszty Polskiego Radia wzrosły o 7,8 proc., do 308 mln zł.
Z tytułu rekompensaty z utraconych wpływów abonamentowych w latach 2010-2019 media publiczne dostały ponad 2,2 mld zł, z czego najwięcej – 2 mld zł – Telewizja Polska.