Jak poinformował UOKiK, do Urzędu docierały skargi na to, że UPC Polska jednostronnie wyłącza niektóre kanały i podwyższa abonament. Urząd przeanalizował regulaminy, wzorce umowne i wydał decyzję, w której uznał klauzule stosowane przez UPC Polska za niedozwolone.
UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Jak stwierdził UOKiK, operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC.
Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny – według Urzędu – mieć prawo do rezygnacji z usług UPC.
Jak podał również Urząd, UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn.
UOKiK na niedozwolone klauzule uznał także arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona (wtedy obciążał klienta opłata 50 zł) oraz zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Np. UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Tym samym – jak podał Urząd – klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.
Kara nałożona na UPC Polska jest najwyższą, jaką do tej pory dostał operator kablowy i najwyższa za klauzulę niedozwoloną. W 2017 roku UOKiK nałożył 40,4 mln zł kary na Cyfrowy Polsat (30,7 mln zł) i Polkomtel (9,7 mln zł) – Urząd uznał, że kampanie reklamowe dotyczące oferty SmartDom i Power LTE wprowadzały w błąd.
Ponadto Urząd nakazał UPC Polska poinformować abonentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie.
Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Poprosiliśmy o komentarz UPC w tej sprawie.