– Jej rolą będzie m.in. przyczynienie się do powstania niezależnych i ambitnych materiałów dziennikarskich, dotyczących najważniejszych spraw społecznych i politycznych, np. reportaży śledczych, raportów o ochronie środowiska i międzynarodowych projektów dziennikarskich. Fundacja będzie prowadzić też akcje społeczne i edukacyjne na temat praworządności, edukacji i ekologii, a także szkolić dziennikarzy w zakresie tworzenia rzetelnego przekazu medialnego – wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Agata Staniszewska z biura prasowego Agory.
Pieniądze na ten cel fundacja chce pozyskiwać m.in. z aukcji internetowych. W serwisie Charytatywni.allegro.pl właśnie ruszyła pierwsza z nich. Można wylicytować np. reprint pierwszej okładki „Gazety Wyborczej” z autografem Adama Michnika, wyprawę do Puszczy Białowieskiej z Adamem Wajrakiem, sesję fotograficzną w studiu Agory, własny wpis na citylighcie „Gazety Wyborczej”, a także książki, plakaty i gadżety. Dochód z licytacji w całości ma być przeznaczony na działalność statutową.
Start fundacji związany jest ściśle z jubileuszem 30-lecia dziennika, wydawanego przez Agorę. – Ta okrągła rocznica jest okazją do wielu wspomnień, a także do refleksji, co jest dla nas – dziennikarzy i czytelników – najważniejsze. Wszystkich, którym zależy na wolności mediów i rozwoju niezależnego, jakościowego dziennikarstwa oraz wspólnej budowie społeczeństwa obywatelskiego, zachęcamy do wspierania naszych działań i Fundacji Gazety Wyborczej – mówi Jarosław Kurski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”. Główne obchody jubileuszu przypadły w zeszłym tygodniu.
Kurski zasiada także w radzie fundacji, a oprócz niego: Jerzy Wójcik (wydawca „Gazety Wyborczej”; przewodniczący rady Fundacji), Anne Applebaum-Sikorska, Grzegorz Piechota, Anna Kryńska-Godlewska i Adam Ringer. Prezesem została Joanna Krawczyk, pracująca w Agorze od 2017 roku jako szefowa partnerstw. Jak podaje Agora, Joanna Krawczyk od kilkunastu lat współpracuje z polskimi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami europejskimi. Specjalizuje się w inicjowaniu i zarządzaniu programami z obszaru mediów i edukacji medialnej, kultury i edukacji obywatelskiej.
Fundacja Gazety Wyborczej została utworzona przez Agorę jesienią 2018 r., a w grudniu 2018 r. nastąpiła jej rejestracja w KRS.
Fundacja Gazety Wyborczej czwartą fundacją w Agorze
Jest to już czwarta fundacja działająca przy Agorze – inne to Fundacja Wysokich Obcasów, Fundacja Agory oraz Fundacja Akademia Integracji. Praca. Edukacja. Sport (przy AMS).
– Fundacja Agory i Fundacja Gazety Wyborczej działają niezależnie od siebie, zgodnie ze swoimi statutami. W tym momencie obie organizacje realizują oddzielne projekty, chcąc wspierać inne cele, ale oczywiście nie jest wykluczona ich współpraca w przyszłości – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory.
Fundacja Agory jest m.in. fundatorem nagrody literackiej Nike przyznawanej od 1997 roku. W 2018 r. jej laureatem został Marcin Wicha.
W 2017 roku Fundacja Agory zanotowała 2,09 mln zł wpływów z działalności statutowej (wobec 3,22 mln zł rok wcześniej), 2,88 mln zł kosztów tej działalności (w 2016 roku było to 4,52 mln zł) oraz 737,1 tys. zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 1,3 mln zł). Na Nagrodę Literacką „Nike” przeznaczyła w ub.r. 950 tys. zł, na „Zeszyty Literackie” – 673 tys. zł, na programy stypendialne „Agrafka” i „Agrafka Agory” – 100 tys. zł, na akcję społeczną „Szkoła z klasą 2.0” – 75 tys. zł, a dla Wrocławskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Bonitum – 116,2 tys. zł.
Natomiast na przychody złożyło się 1,91 mln zł z darowizn od osób prawnych i 176,8 tys. zł z 1 proc. podatku od osób fizycznych. Fundacja zatrudnia na etacie cztery osoby, jej fundatorami są Agora Holding (przekazała na start 80 tys. zł) i Agora SA (20 tys. zł).