Europoseł Jacek Saryusz-Wolski już przed publikacją całego wywiadu przeprowadzonego z nim pisemnie przez Jacka Nizinkiewicza z „Rzeczpospolitej” (Gremi Media) zarzucił redakcji manipulację poprzez zmianę formy kilku pytań i dopisanie dwóch. – Pytania nie zostały zmienione, a dodane 2 to uzupełnienia, bez zmiany sensu. Przywróciłem oryginał, ale sens jest identyczny – poinformował Nizinkiewicz.
Jacek Nizinkiewicz przeprowadził wywiad z Jackiem Saryuszem-Wolskim z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. We wtorek wieczorem na portalu internetowym „Rzeczpospolitej” zamieszczono pierwszą część rozmowy – z czterema pytaniami i odpowiedziami.
Zaraz potem Saryusz-Wolski na Twitterze zarzucił dziennikowi manipulację i naruszenie zasad profesjonalnego dziennikarstwa. – Było 12 pisemnych pytań i odpowiedzi Zamiast: 1/3 wywiadu, dot.4 oryg pytań > teraz 7 pytań 1,2,4,5 zmienione, 6,7 dodane, co zmienia sens wypowiedzi – opisał europoseł.
Do jego zastrzeżeń szybko odniósł się Jacek Nizinkiewicz. – Panie Pośle, wybrał Pan taką formę rozmowy i oczywista była redakcja, bez wpływu na meritum. Pytania nie zostały zmienione, a dodane 2 to uzupełnienia, bez zmiany sensu. I pisałem Panu, że zapowiemy – stwierdził dziennikarz.
– Przywróciłem oryginał, ale sens jest identyczny. Mógł Pan zadzwonić, napisać, chyba że… – dodał.
W czwartek rano na portalu „Rzeczpospolitej” zamieszczono drugą część wywiadu, składającą się z ośmiu pytań i odpowiedzi. Cała rozmowa zostanie też opublikowana w czwartkowym wydaniu dziennika.
Panie Pośle,wybrał Pan taką formę rozmowy i oczywista była redakcja,bez wpływu na meritum. Pytania nie zostały zmienione,a dodane 2 to uzupełnienia,bez zmiany sensu.I pisałem Panu,że zapowiemy. Przywróciłem oryginał,ale sens jest identyczny. Mógł Pan zadzwonić,napisać,chyba że…
— Jacek Nizinkiewicz (@JNizinkiewicz) 30 kwietnia 2019
Według danych ZKDP w lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Rzeczpospolitej” wynosiła 41 171 egz. (8,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Natomiast w styczniu br. portal Rp.pl zanotował 3,95 mln realnych użytkowników i 16,09 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).
W ub.r. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 3,9 proc. do 101,84 mln zł oraz 6,43 mln zł zysku netto (wobec 686 tys. zł rok wcześniej).