Szef KPRM Michał Dworczyk zażądał od spółek Skarbu Państwa przekazania informacji na temat mediów, którym zlecają działania marketingowe i promocyjne – podał portal Gazeta.pl. Według nieoficjalnych informacji w Kancelarii Premiera prawdopodobnie powstaje „czarna lista” mediów, a spółki dostaną wytyczne, że powinny reklamować się tylko w konkretnych tytułach.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w imieniu szefa KPRM rozesłała do spółek Skarbu Państwa pismo z żądaniem wskazania podmiotów i mediów, którym w latach 2017 i 2018 spółki płaciły za działania marketingowe, komunikacyjne, wizerunkowe i sponsoringowe. Jak podaje Gazeta.pl, miały to być informacje szczegółowe, dotyczące wszystkich spółek w ramach grup kapitałowych, ale także ich fundacji. Spółki powinny poinformować KPRM, „na jakie cele zostały przeznaczone te środki i jakie firmy/organizacje/instytucje/osoby fizyczne były zleceniobiorcami/beneficjentami tych działań”.
Pismo od Michała Dworczyka trafiło do spółek pod koniec października, a datę przekazania danych wyznaczono na 15 listopada. Zapytaliśmy KPRM, po co zbierała te informacje oraz czy wszystkie spółki dotrzymały terminu, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Według naszych informatorów, w KPRM powstaje tzw. „czarna lista” mediów, którym spółki Skarbu Państwa nie powinny zlecać działań promocyjnych i reklamowych. Spółki nie dostały jeszcze wytycznych w tej sprawie. Jeden z rozmówców uważa, że chodzi o koncentrację reklam wokół „podmiotów sprzyjających”, choć na razie nie wiadomo, czy będzie to przymusowe.
– To szkodliwe dla interesu firmy. Usunięcie reklam z mainstreamu i skoncentrowanie ich w kilku tytułach spowoduje zmniejszenie zainteresowania, odpływ klientów i spadek wpływów – słyszymy.
Jakie media mogą zostać wpisane na „czarną listę”? – Te, w których pojawiają się jeszcze reklamy spółek państwowych, a które krytykują rząd Morawieckiego. Onet, media Agory, TVN-y – wylicza inna osoba znająca pismo szefa KPRM.
Portal Wirtualnemedia.pl wysłał do biura prasowego KPRM pytania o to, czy Kancelaria zamierza ingerować w listę podmiotów i mediów, z którymi spółki Skarbu Państwa współpracują, a także o to, czy prawdą jest, że media z grup Ringier Axel Springer Polska, Agora i TVN Discovery Polska nie będą mieć zlecanych działań reklamowych.
Zapytaliśmy także, czy państwowe spółki otrzymają w tej sprawie komunikat wraz z listą konkretnych mediów, z którymi nie powinny współpracować. Do czasu publikacji artykułu pytania pozostały bez odpowiedzi.