KRRiT podpisała umowę na realizację badań oglądalności telewizji z Instytutem Łączności

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podpisała umowę z Instytutem Łączności na realizację badań oglądalności telewizji na podstawie analizy danych RPD (return path data – z ang. dane ze ścieżki zwrotnej – przyp.red.). Ma to być kolejny krok w stronę realizacji badań tele- i audiometrycznych nad którymi obecnie pracuje organ.

W poniedziałek, 16 lipca br. KRRiT podpisała umowę z Instytutem Łączności, obejmującą opracowanie koncepcji zbierania, analizy i obróbki danych RPD (dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej lub satelitarnej, przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora) oraz prezentację wyników tej analizy.

Analiza danych RPD ma być kolejnym krokiem do uruchomienia jednoźródłowych badań konsumpcji mediów. Obecnie trwa drugi dialog techniczny, w ramach którego w tym tygodniu będą odbywać się spotkania z zainteresowanymi firmami do którego zgłosiły się: Ipsos, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Kantar Polska, Polsat Media Biuro Reklamy, PBS, AGB Nielsen Research. Zaprezentują one propozycje technologii pomiarowych.

Dyrektor badań konsumpcji mediów z ramienia KRRiT, Michał Wigurski zapowiedział ostatnio w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że pierwsze wnioski z badania technicznego organ chciałby formułować już na początku sierpnia.

KRRiT zbiera dane od operatorów

Jednocześnie KRRiT rozpoczęła zbieranie anonimowych danych od operatorów, dzięki którym będzie można w czasie rzeczywistym przeprowadzać analizę statystyczną zachowań widzów. KRRiT liczy, że dzięki danym od operatorów będzie mogła również przeprowadzić analizę dystrybucji kanałów telewizyjnych w internecie. Operatorzy mają w zamian dostać dostęp do wyników tej analizy.

Obecnie szacuje się, że potencjał badawczy w Polsce to ponad 11,5 mln gospodarstw domowych. Jeśli doda się do tego rynek tzw. inteligentnych telewizorów, to zasięg badań może być jeszcze większy.

Jak wynika z informacji Wirtualnemedia.pl, do końca br. KRRiT chciałaby mieć zanonimizowane dane z minimum miliona gospodarstw domowych, prawdopodobne jest jednak zebranie danych aż 5 milionów gospodarstw.

Nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC)

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przed paroma miesiącami zaproponowała również, by zarządzaniem nowym badaniem oglądalności telewizji i słuchalności radia w Polsce zajęła się nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC). Polski JIC miałyby zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy. Z naszych informacji wynika, że nadal trwają prace nad stworzeniem struktur tej jednostki. Pilotaże nowych rozwiązań mają ruszyć do końca tego roku, a docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT dysponuje na nowy projekt budżetem w wysokości ok. 15 mln złotych.