Uzależnienia behawioralne jak siecioholizm, pracoholizm, seksoholizm czy uzależnienie od gier online to wciąż nowe zjawisko, które nadal domaga się rzetelnego dziennikarskiego opisania. Szacuje się, że od 0,3% do 10% społeczeństwa na świecie może być uzależniona od Internetu, od 1% do 10% od kompulsywnego kupowania, 6 % od seksu a aż 30% od pracy. Fundacja Inspiratornia już po raz czwarty zaprasza do udziału w konkursie poświęconym współczesnym uzależnieniom.
– Pomysł na konkurs zrodził się po ogłoszeniu w 2012 roku wyników pierwszych ogólnopolskich badań poświęconych uzależnieniom behawioralnym, które wskazywały, że wiedza Polaków na temat uzależnień behawioralnych jest bardzo niska. Więcej – w opinii respondentów tego rodzaju problemy, jak siecioholizm, pracoholizm czy uzależnienie od zakupów, nie są na tyle istotne, aby leczenie było nieodpłatnie w ramach NFZ – mówi inicjatorka konkursu, Maja Ruszpel.
Sam konkurs „Uzależnienie XXI wieku” zaistniał w roku 2014. Od początku, celem konkursu jest podnoszenie poziomu wiedzy na temat uzależnień od czynności; adresatami konkursu są dziennikarze, jako grupa społeczna kształtująca w dużej mierze świadomość społeczną W ciągu poprzednich trzech edycji konkursu dziennikarze nadesłali łącznie 150 prac, w których podejmowali temat związany z trudami i zmaganiami codziennymi ludzi uzależnionych od różnego rodzaju czynności. Oceniało je Jury w składzie: Bernadeta Lelonek-Kuleta (KUL), prof. Barbara Giza (Uniwersytet SWPS) i Mariusz Szczygieł (Instytut Reportażu) – Przewodniczący Jury. Aż 14 osób zostało do tej pory nagrodzonych lub wyróżnionych. Dotychczas wśród zgłoszonych prac przeważały wywiady oraz materiały publicystyczne.
– W tym roku szczególnie zależy nam, żeby pojawiło się więcej reportaży. Bo uzależnienia behawioralne to bezdyskusyjnie właśnie temat na pogłębiony reportaż. Reportaż z wyrazistym, niejednoznacznym psychologicznie bohaterem, z odniesieniem do jego osobistego, indywidualnego doświadczenia do współczesnej wiedzy naukowej oraz osadzeniem go w kulturze i społeczeństwie XXI wieku – mówi Ruszpel.
Fundacja Inspiratornia będzie wspierać dziennikarzy, którzy będą potrzebowali pomocy w znalezieniu bohaterów materiałów dziennikarskich czyli osób uzależnionych i ich bliskich, a także ekspertów (psychologów, terapeutów uzależnień, naukowców).
– Mamy wiele kontaktów, zarówno w środowisku terapeutów uzależnień, jak i osób, które odbyły terapię i chcą podzielić się swoim doświadczeniem – dodaje Maja Ruszpel. – Zapraszamy zatem do nadsyłania pytań i pomysłów na reportaże, wywiady czy audycje. Chętnie pomożemy przy ich realizacji.
Konkurs zakończy gala, która odbędzie się 26 listopada w Warszawie w klubie „Wrzenie świata”. Laureaci otrzymają indywidualne nagrody rzeczowe finansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Nagrody przekażą również patroni konkursu: wydawnictwo ISKRY oraz Uniwersytet SWPS.
* * *
UWAGA PRZEDŁUŻAMY NABÓR!
Ze względu na liczne prośby dziennikarzy, organizatorzy konkursu Uzależnienia XXI wieku, decyzją Zarządu Fundacji oraz przewodniczącego jury, przedłużają nabór prac dziennikarskich o pełne 2 tygodnie.
W związku z tym zmianie ulegają następujące warunki konkursu:
– Prace dziennikarskie można przesyłać do 28 października 2018 roku.
– W konkursie mogą wziąć udział prace opublikowano w terminie między 07.11.2017 r. a 28.10.2018 r.
Pozostałe warunki pozostają bez zmian.
__________________________________
LAUREACI KONKURSU „UZALEŻNIENIA XXI WIEKU”
I edycja
I miejsce: Agnieszka Urazińska za reportaż „Nimfomanka” („Wysokie Obcasy”)
II miejsce: Wojciech Staszewski za reportaż „Wszyscy jesteśmy siecioholikami” („Newsweek”)
III miejsce: Kamila Perka za audycję radiową „Musisz zacząć grę od nowa” (Radio Łódź)
Wyróżnienie: Katarzyna Pelc za audycje radiowe w Radiu Kraków pt. „Anonimowi Żarłocy” oraz „Uzależnienie od seksu”.
II edycja
I miejsce: Michalina Kaczmarkiewicz za artykuł „Obstawiam życie” („W drodze”)
II miejsce: Jakub Jamrozek za audycję radiową „Strefa prywatna”: Uzależnienie od mediów społecznościowych i Internetu” (Polskie Radio „Czwórka”)
III miejsce: Anna Gmiterek-Zabłocka za reportaż radiowy „Gdy klikanie staje się obłędem” (Radio TOK FM − Lublin)
Wyróżnienia: Katarzyna Pelc za audycję radiową „Kiedy praca uzależnia” (Radio Kraków) oraz Marta Jarosz za wywiad „Życie nałogowego gracza bez retuszu: Inicjowałem seks i liczyłem, że ona odmówi…” (Dziennik.pl).
III edycja
I miejsce: Jakub Jamrozek za audycję poświęconą uzależnieniu od pornografii (Polskie Radio „Czwórka”)
II miejsce: Maja Narbutt za artykuł „Klub spłukanych hazardzistów” (tygodnik „Sieci”)
III miejsce: Brygida Grysiak za reportaż „Jak narkotyk” (wyemitowany w programie „Czarno na białym” Telewizja TVN)
Wyróżnienia: Kinga Grabowska z Polskiego Radia Olsztyn za audycję „Porozmawiajmy o uzależnieniu od Internetu”, Agnieszka Dziaman za reportaż poświęcony seksoholizmowi wyemitowany w programie „Dzień dobry TVN”.
Więcej informacji: www.fundacja-inspiratornia.pl
fundacja.inspiratornia@gmail.com
tel.: 606 662 355; 608 015 735
Projekt współfinansowany ze środków
Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych
będących w dyspozycji Ministra Zdrowia
Maja Ruszpel
Fundacja Inspiratornia
telefon 606 662 355
Fundacja Inspiratornia powstała w 2010 roku; specjalizuje się w organizowaniu kampanii społecznych oraz działaniach informacyjnych i edukacyjnych realizowanych w przestrzeni publicznej. Pierwszym takim działaniem było namalowanie graffiti poświęconego uzależnionym: „Leczyć zamiast karać”; zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Fundacja przygotowała także cykl ponad 30 audycji w Polskim Radio RDC za dyrekcji Ewy Wanat i 10 audycji w Radiu TOK FM.
Jedną z głośniejszych akcji Inspiratorni była kampania społeczna „Miasto Wciąga”, połączona z działaniami edukacyjnymi poświęconymi prawu narkotykowemu. Ambienty zrealizowane dla tej akcji to imitacje narkotyków oraz termoaktywne ulotki, które umieszczono w klubach nocnych i pubach.