Już po raz czwarty rusza Konkurs pt. „Uzależnienia XXI wieku”

Uzależnienia behawioralne jak siecioholizm, pracoholizm, seksoholizm czy uzależnienie od gier online to wciąż nowe zjawisko, które nadal domaga się rzetelnego dziennikarskiego opisania. Szacuje się, że od 0,3% do 10% społeczeństwa na świecie może być uzależniona od Internetu, od 1% do 10% od kompulsywnego kupowania, 6 % od seksu a aż 30% od pracy. Fundacja Inspiratornia już po raz czwarty zaprasza do udziału w konkursie poświęconym współczesnym uzależnieniom.

– Pomysł na konkurs zrodził się po ogłoszeniu w 2012 roku wyników pierwszych ogólnopolskich badań poświęconych uzależnieniom behawioralnym, które wskazywały, że wiedza Polaków na temat uzależnień behawioralnych jest bardzo niska. Więcej – w opinii respondentów  tego rodzaju problemy, jak siecioholizm, pracoholizm czy uzależnienie od zakupów,  nie są na tyle istotne, aby leczenie było  nieodpłatnie w ramach NFZ – mówi inicjatorka konkursu, Maja Ruszpel.

Sam konkurs „Uzależnienie XXI wieku” zaistniał w roku 2014. Od początku, celem konkursu jest podnoszenie poziomu wiedzy na temat uzależnień od czynności; adresatami konkursu są dziennikarze, jako grupa społeczna kształtująca w dużej mierze świadomość społeczną W ciągu poprzednich trzech edycji  konkursu dziennikarze nadesłali łącznie 150 prac, w których podejmowali temat związany z trudami i zmaganiami codziennymi ludzi uzależnionych od różnego rodzaju czynności.  Oceniało je Jury w składzie: Bernadeta Lelonek-Kuleta (KUL), prof. Barbara Giza (Uniwersytet SWPS) i Mariusz Szczygieł (Instytut Reportażu) – Przewodniczący Jury. Aż 14 osób zostało do tej pory nagrodzonych lub wyróżnionych. Dotychczas wśród zgłoszonych prac przeważały wywiady oraz materiały publicystyczne.

– W tym roku szczególnie zależy nam, żeby pojawiło się więcej reportaży. Bo uzależnienia behawioralne to bezdyskusyjnie właśnie temat na pogłębiony reportaż. Reportaż z wyrazistym, niejednoznacznym psychologicznie bohaterem, z odniesieniem do jego osobistego, indywidualnego doświadczenia do współczesnej wiedzy naukowej oraz osadzeniem go w kulturze i społeczeństwie XXI wieku – mówi Ruszpel.

Fundacja Inspiratornia będzie wspierać dziennikarzy, którzy będą potrzebowali pomocy w znalezieniu bohaterów materiałów dziennikarskich czyli osób uzależnionych i ich bliskich, a także ekspertów (psychologów, terapeutów uzależnień, naukowców).

– Mamy wiele kontaktów, zarówno w środowisku terapeutów uzależnień, jak i osób, które odbyły terapię i chcą podzielić się swoim doświadczeniem – dodaje Maja Ruszpel. – Zapraszamy zatem do nadsyłania pytań i pomysłów na reportaże, wywiady czy  audycje. Chętnie pomożemy przy ich realizacji.

Konkurs zakończy gala, która odbędzie się 26 listopada w Warszawie w klubie „Wrzenie świata”. Laureaci otrzymają indywidualne nagrody rzeczowe finansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Nagrody przekażą również patroni konkursu: wydawnictwo ISKRY oraz Uniwersytet SWPS.

*     *     *

UWAGA PRZEDŁUŻAMY NABÓR!

Ze względu na liczne prośby dziennikarzy, organizatorzy konkursu Uzależnienia XXI wieku, decyzją Zarządu Fundacji oraz przewodniczącego jury, przedłużają nabór prac dziennikarskich o pełne 2 tygodnie.

W związku z tym zmianie ulegają następujące warunki konkursu:

– Prace dziennikarskie można przesyłać do 28 października 2018 roku.

– W konkursie mogą wziąć udział prace opublikowano w terminie między  07.11.2017 r. a 28.10.2018 r.

Pozostałe warunki pozostają bez zmian.

__________________________________

LAUREACI KONKURSU „UZALEŻNIENIA XXI WIEKU”

I edycja

I miejsce: Agnieszka Urazińska za reportaż „Nimfomanka” („Wysokie Obcasy”)

II miejsce: Wojciech Staszewski za reportaż „Wszyscy jesteśmy siecioholikami” („Newsweek”)

III miejsce: Kamila Perka za audycję radiową „Musisz zacząć grę od nowa” (Radio Łódź)

Wyróżnienie: Katarzyna Pelc za audycje radiowe w Radiu Kraków pt. „Anonimowi Żarłocy” oraz „Uzależnienie od seksu”.

II edycja

I miejsce: Michalina Kaczmarkiewicz za artykuł „Obstawiam życie” („W drodze”)

II miejsce: Jakub Jamrozek za audycję radiową „Strefa prywatna”: Uzależnienie od mediów społecznościowych i Internetu” (Polskie Radio „Czwórka”)

III miejsce: Anna Gmiterek-Zabłocka za reportaż radiowy „Gdy klikanie staje się obłędem” (Radio TOK FM − Lublin)

Wyróżnienia: Katarzyna Pelc za audycję radiową „Kiedy praca uzależnia” (Radio Kraków) oraz Marta Jarosz za wywiad „Życie nałogowego gracza bez retuszu: Inicjowałem seks i liczyłem, że ona odmówi…” (Dziennik.pl).

III edycja

I miejsce: Jakub Jamrozek za audycję poświęconą uzależnieniu od pornografii (Polskie Radio „Czwórka”)

II miejsce: Maja Narbutt za artykuł „Klub spłukanych hazardzistów” (tygodnik „Sieci”)

III miejsce: Brygida Grysiak za reportaż „Jak narkotyk” (wyemitowany w programie „Czarno na białym” Telewizja TVN)

Wyróżnienia: Kinga Grabowska z Polskiego Radia Olsztyn za audycję „Porozmawiajmy o uzależnieniu od Internetu”, Agnieszka Dziaman za reportaż poświęcony seksoholizmowi wyemitowany w programie „Dzień dobry TVN”.

Więcej informacji: www.fundacja-inspiratornia.pl 

fundacja.inspiratornia@gmail.com

tel.: 606 662 355; 608 015 735

Projekt współfinansowany ze środków
Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych
będących w dyspozycji Ministra Zdrowia

 Maja Ruszpel

Fundacja Inspiratornia

www.fundacja-inspiratornia.pl

telefon 606 662 355

Fundacja Inspiratornia powstała w 2010 roku; specjalizuje się w organizowaniu kampanii społecznych oraz działaniach informacyjnych i edukacyjnych realizowanych w przestrzeni publicznej. Pierwszym takim działaniem było namalowanie graffiti poświęconego uzależnionym:  „Leczyć zamiast karać”; zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Fundacja przygotowała także cykl ponad 30 audycji w Polskim Radio RDC za dyrekcji Ewy Wanat i 10 audycji w Radiu TOK FM.

Jedną z głośniejszych akcji Inspiratorni była kampania społeczna „Miasto Wciąga”, połączona z działaniami edukacyjnymi poświęconymi prawu narkotykowemu. Ambienty zrealizowane dla tej akcji to imitacje narkotyków oraz termoaktywne ulotki, które umieszczono w klubach nocnych i pubach.