Warsztaty rozpoczęły się od panelu dyskusyjnego, którego uczestnicy zwracali uwagę m.in. na to, że tzw. fake newsy to nic nowego, a swoją popularność zawdzięczają nowym kanałom ich dystrybucji, głównie w internecie. Paneliści porównywali zjawisko fake newsów do propagandy. Padły uwagi, że oskarżenia o fake newsy stało się też bronią do dyskredytowania pracy dziennikarzy. Panel dyskusyjny moderował Łukasz Lipiński, dyrektor ds. analiz Polityki Insight, a udział w nim wzięli dr hab. prof. UŚ Alina Świeściak (Uniwersytet Śląski), Jakub Turowski z Facebooka, dr hab. Jacek Warchala (Uniwersytet Śląski), Łukasz Warzecha, publicysta „Tygodnika do Rzeczy”.
W drugiej części studenci UŚ mieli za zadanie wyszukać dwie nieprawdziwe informacje w spisie kilkunastu tekstów. Wszystkim grupom, na które zostali podzieleni studenci, się to udało. Następnie uczestnicy warsztatów sformułowali rekomendacje, które mają pomagać w odróżnianiu prawdy od fałszu w tekstach informacyjnych. Studenci podkreślali, m.in., by uważać na źródła informacji, odróżniać opinie od newsów (żeby nie oskarżać autorów opinii o fake newsy), krytycznie podchodzić do zwrotów uogólniających i wartościujących, a także pytać, komu może służyć dana informacja, co do której jest podejrzenie, iż może być nieprawdziwa.