Surmacz o swoich celach: odzyskać przedwojenną świetność Agencji

Wojciech Surmacz

Rada Mediów Narodowych powołała Wojciecha Surmacza na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Prasowej. Zadeklarował on, że chce przywrócić jej dawną świetność PAP.

Członkiem zarządu PAP został Tomasz Przybek, prezes Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita”, spółki Skarbu Państwa, wydawcy miesięcznika „Detektyw”. Jednocześnie Rada Mediów Narodowych odwołała z zarządu Agencji Hannę Myjak. Była członkiem zarządu PAP od października 2017 roku, wcześniej pracowała w Agencji Nieruchomości Rolnych.

Surmacz powiedział, że objęcie funkcji prezesa PAP to dla niego wielka nobilitacja. – Szanuję PAP, darzę tę instytucję wielkim szacunkiem. Pamiętam, jak zaczynałem pracę jako dziennikarz – kiedy PAP zacytował mój tekst było to dla mnie jak nagroda dziennikarska – wyjaśnia.

Pytany, jakich zmian można się spodziewać w Agencji pod jego kierownictwem odparł, że na razie jest jeszcze za wcześnie, by o tym mówić. – Na razie nie mam żadnej strategii zmian wewnątrz PAP. Dopiero jak zobaczę Agencję od środka to będę podejmował decyzje. Żadnej rewolucji nie chcę ogłaszać, bo myślę, że jej nie będzie – powiedział Surmacz. Dodał, że chce odzyskać przedwojenną świetność Polskiej Agencji Telegraficznej. – To marzenie każdego prezesa, który wie, co to jest rynek medialny. O tym marzę, ale wiem, że na coś takiego potrzebne są środki finansowe, a PAP nie jest bogatą instytucją – mówi Wojciech Surmacz.

Z kolei Przybek, który ma odpowiadać w zarządzie PAP za finanse i rozwój, mówił o planach dotyczących m.in. poszukiwania nowych źródeł przychodów i wykorzystywania tego, co już teraz ma PAP. „PAP ma duże zasoby informacji, zdjęć, depesz. To trzeba wykorzystać i znaleźć pola eksploatacji tak, abyśmy na tym mogli robić nowe przychody” – powiedział. W tym kontekście wskazał m.in. na rozwój serwisów informacyjnych.

Wojciech Surmacz w maju 2017 roku został wicedyrektorem Programu III Polskiego Radia. Wcześniej, od listopada 2016 roku, kierował naczelną redakcją gospodarczą Polskiego Radia. W latach 2014 -2016 był redaktorem naczelnym „Gazety Bankowej” i serwisu wGospodarce.pl (oba media należą do Fratrii). Przez trzy lata pracował jako dziennikarz w miesięczniku „Forbes” (Ringier Axel Springer Polska). Jest autorem głośnego tekstu „Kadisz za milion dolarów” opublikowanego w tym magazynie w 2013 roku. W latach 2007–2011 Surmacz był dziennikarzem tygodnika „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), a od 1998 do 2007 roku pracował w dzienniku „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska).