W Telewizji Polskiej trwa reforma organizacyjna spółki, która obejmie piony programowania, kreacji i produkcji. Obejmie ona m.in. scalenie redakcji anten do jednego biura programowego, które będzie odpowiedzialne za ramówki wszystkich kanałów. – Niedługo nie będzie mnie na stanowisku, bo po prostu nie będzie Dwójki – podsumowuje reformę Marcin Wolski, obecny dyrektor TVP2.
Szef Dwójki udzielił wywiadu tygodnikowi „Do Rzeczy”, w którym opowiada m.in. o kierowaniu anteną. Tłumaczy, że jego wyobrażenia na temat zmian w telewizji publicznej „zderzyły się z brutalnymi realiami”. Marcin Wolski zapowiada też, że w związku z trwającą reformą organizacyjną TVP będzie musiał odejść ze stanowiska dyrektora i redaktora naczelnego TVP2.
– Niezależnie od ewentualnych kataklizmów niedługo nie będzie mnie na stanowisku, bo po prostu nie będzie Dwójki. (…) Reforma Telewizji Narodowej nie przewiduje bytu samodzielnych anten. Wyrok zapadł, tylko nie wiadomo, kiedy będzie ogłoszony. Jeśli mam obstawiać, to egzekucja odbędzie się w noc sylwestrową albo noc kupały. Jednak spokojnie – odnajdę się w innym miejscu. (…) Wydawało mi się, że wraz z poprawieniem ściągalności abonamentu będzie możliwa telewizja poświęcona tylko misji. Okazało się, że to fikcja, a gdybym zrobił taki kanał, o jakim marzyłem, to mógłbym myśleć maksymalnie o milionie widzów – wyjaśnia w wywiadzie dla „Do Rzeczy”. Nie udało nam się uzyskać komentarza prezesa Jacka Kurskiego do słów jego podwładnego.
Wolski potwierdza tym samym ustalenia portalu Wirtualnemedia.pl z lipca br. – zapowiadając wówczas planowaną reformę informowaliśmy, że nadawca publiczny zamierza powołać jednego dyrektora programowego (odpowiedzialnego za program w całej TVP) oraz rozważa likwidację stanowisk dyrektorów anten. Na szefa programowego typowany jest Mateusz Matyszkowicz, obecny szef Jedynki. Nadawca publiczny pracował nad zmianami w zarządzaniu w pionie programowym od połowy roku. Celem zmian jest uproszczenie struktury i oszczędności.
Reforma trwa, ale będzie wdrażana etapami
Przypomnijmy – na początku grudnia br. biuro spraw korporacyjnych Telewizji Polskiej poinformowało, że rada nadzorczą spółki zatwierdziła proponowane przez zarząd zmiany. Wtedy jeszcze nie podano konkretnych terminów ani sposobu wprowadzania reformy. Nie podano też najważniejszych zmian personalnych na stanowiskach managerskich.
Telewizja Polska jest już gotowa do wdrażania reformy, czyli między innymi utworzenia biura programowego z jednym szefem, który wraz z zespołem będzie odpowiadał za ramówki wszystkich kanałów. Wiąże się to z połączeniem budżetów anten i zdjęciem z nich odpowiedzialności za program.
Reforma będzie jednak wdrażana etapami przez cały kolejny rok. To znaczy – zmiany obejmą w pierwszej kolejności anteny główne TVP1 i TVP2 oraz kanały tematyczne TVP3, TVP HD, TVP Rozrywka i TVP Seriale. Pozostałe, czyli TVP Kultura, TVP Historia, TVP Info, TVP Polonia, TVP Sport, TVP ABC i TV Biełsat – będą na razie decydować o programie samodzielnie, tak jak do tej pory.
Szczegóły reformy organizacyjnej Telewizji Polskiej
Wprowadzana reforma obejmie piony programowania, kreacji i produkcji. – Jej główną ideą jest spójne zarządzanie ofertą programową oraz odbudowanie i rozwój w telewizji publicznej kreacji i produkcji wewnętrznej – tłumaczy nadawca publiczny. Zmiany w zarządzaniu mają służyć poprawie oferty programowej, a tym samym zapewnieniu większej atrakcyjności i większego dopasowania do potrzeb i oczekiwań widzów.
Nowe biuro programowe odpowiedzialne będzie za wskazanie zapotrzebowania na audycje w poszczególnych pasmach, antenach i gatunkach oraz za uruchomienie zleceń produkcyjnych oraz zakupowych (licencji), co ma poprawić procesy planowania i racjonalizacji produkcji w całej firmie. Do tej pory każda antena – pod wodzą dyrektorów – wypełniała te obowiązki oddzielnie.
W strukturze zostanie utworzone również biuro negocjacji i nadzoru produkcji. Jego głównym zadaniem będzie standaryzacja poszczególnych, powtarzalnych elementów produkcji telewizyjnej, co umożliwi zoptymalizowanie kosztów jakie ponosi TVP w tym obszarze. Będzie także odpowiadało za analizę, nadzór i negocjacje w zakresie produkcji. Biuro wyodrębniane jest z działu negocjacji produkcji zewnętrznych, dotychczas funkcjonującego w strukturze biura zakupów i zamówień publicznych.
TVP chce także wprowadzić specjalizację gatunkową, co wiąże się z utworzeniem struktur kreujących i produkujących kontent programowy w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych. Wzmacniania obszaru kreacji odbędzie się poprzez tworzenie kolejnych agencji tj. Agencji Publicystyki, Dokumentu i Audycji Społecznych oraz Agencji Kreacji Rozrywki, Agencji Kreacji Oprawy i Reklamy (istnieją już Agencja Kreacji Filmu i Seriali, Agencja Kreacji Teatru Telewizji Polskiej).
Zadaniami Agencji Kreacji jest prowadzenie prac koncepcyjnych i literackich związanych z przygotowaniem i rozwojem ofert programowych oraz produkcja określonych audycji lub ich cykli zgodnie z założeniami zdefiniowanymi przez jednostki programowe. Nową kompetencją Agencji Kreacji Oprawy i Reklamy będzie produkcja spotów reklamowych na zlecenie podmiotów zewnętrznych.
Zmieni się również charakter Agencji Produkcji Telewizyjnej, która zostanie przekształcona w Ośrodek Usług Produkcyjnych. Będzie on świadczyć usługi o charakterze realizacyjno-technicznym producentom audycji telewizyjnych i kontrahentom zewnętrznym, wykorzystując zasoby własne spółki.
Do biura handlu zostaną dodane kompetencje w zakresie inicjowania i kierowania do formatowania przez właściwe Agencje Kreacji „ważnych z punktu widzenia przychodowości audycji telewizyjnych”. Ponadto BH będzie odpowiedzialne za poszukiwanie, analizę potencjału przychodowego oraz wykorzystywanie nowych kierunków i obszarów dochodowej eksploatacji zasobów programowych (w tym formatów) dostępnych na rynku oraz posiadanych przez spółkę.
Biuro kontrolingu i restrukturyzacji obejmie obsługą ekonomiczną biuro programowe w zakresie sporządzania planów ekonomiczno-finansowych, w tym rocznych planów kosztów i wydatków oraz prowadzenia rozliczeń z jednostkami organizacyjnymi spółki i podmiotami zewnętrznymi, a także bieżącego prowadzenia analiz i statystyki ekonomicznej.