Rada nadzorcza Telewizji Polskiej zatwierdziła uchwałę zarządu o uruchomieniu reformy organizacyjnej spółki, która obejmie piony programowania, kreacji i produkcji. – Jej główną ideą jest spójne zarządzanie ofertą programową oraz odbudowanie i rozwój w telewizji publicznej, kreacji i produkcji wewnętrznej – tłumaczy biuro koordynacji programowej TVP.
O planowanej reformie organizacyjnej w Telewizji Polskiej portal Wirtualnemedia.pl informował jako pierwszy już w lipcu br. Nadawca publiczny pracował nad zmianami w zarządzaniu w pionie programowym od połowy roku. Celem zmian jest uproszczenie struktury i oszczędności.
Wczoraj po południu TVP opublikowała komunikat wydany przez biuro koordynacji programowej, w którym informuje, że uchwała zarządu o reformie organizacyjnej została zatwierdzona przez radę nadzorczą TVP.
– Uchwała ta wskazuje główne kierunki reformy, a szczegółowe rozwiązania, które są doprecyzowywane i negocjowane zostaną wprowadzone po zakończeniu prac w zespołach, a także w porozumieniu z naszymi partnerami społecznymi – czytamy w komunikacie.
To dopiero zapowiedź zmian. TVP informuje, że „w najbliższym czasie zostanie podjęta przez zarząd spółki uchwała, która określi sposób i termin wprowadzenia zmian organizacyjnych”. Oznacza to, że najważniejsze decyzje personalne dopiero przed nami.
We wrześniu portal Wirtualnemedia.pl informował, że Mateusz Matyszkowicz jako dyrektor i redaktor naczelny TVP1 przejął nadzór nad biurem koordynacji programowej, a docelowo miał nadzorować także program Dwójki i TVP3. Teraz ta jednostka ulegnie przekształceniu.
– Biuro koordynacji programowej zostanie przekształcone w biuro programowe, które przejmie część kompetencji anten odpowiedzialnych za ramówkę, zamawianie audycji, emisję i utrzymywanie kontaktu z widzami (TVP1, TVP2, TVP HD, TVP Rozrywka, TVP Seriale i TVP3), a także skonsoliduje zarządzanie budżetem programowym. Biuro to otrzyma status jednostki programowej – informuje TVP.
Na razie szef TVP1 nadzoruje prace biura w randze szefa anteny głównej, a nie dyrektora programowego. Ale to właśnie Matyszkowicz – według naszych ustaleń – jest typowany na szefa programowego Telewizji Polskiej. Nie udało nam się wczoraj z nim skontaktować.
Nadawca publiczny rozważa cały czas – jak nieoficjalnie dowiaduje się portal Wirtualnemedia.pl – częściową lub całkowitą rezygnację ze stanowisk dyrektorów anten na rzecz rozbudowy biura programowego, aby to w tym pionie (a nie w każdej redakcji oddzielnie) decydowano o kupowaniu licencji, zamawianiu formatów i kierowaniu pomysłów do realizacji. Do tej pory każda antena decydowała o tym samodzielnie.
Czy oznacza to odejście Marcina Wolskiego ze stanowiska dyrektora Dwójki? Z nieoficjalnych ustaleń Wirtualnemedia.pl wynika, że niekoniecznie. Być może pozostanie szefem anteny, ale decyzje o zamawianiu programów do ramówek zostaną przekazane do nowo tworzonego biura programowego.
Szczegóły reformy organizacyjnej Telewizji Polskiej
Wprowadzana reforma obejmie piony programowania, kreacji i produkcji. – Jej główną ideą jest spójne zarządzanie ofertą programową oraz odbudowanie i rozwój w telewizji publicznej kreacji i produkcji wewnętrznej – tłumaczy nadawca publiczny. Zmiany w zarządzaniu mają służyć poprawie oferty programowej, a tym samym zapewnieniu większej atrakcyjności i większego dopasowania do potrzeb i oczekiwań widzów.
Nowe biuro programowe odpowiedzialne będzie także za wskazanie zapotrzebowania na audycje w poszczególnych pasmach, antenach i gatunkach oraz za uruchomienie zleceń produkcyjnych oraz zakupowych (licencji), co ma poprawić procesy planowania i racjonalizacji produkcji w całej firmie.
W strukturze zostanie utworzone również biuro negocjacji i nadzoru produkcji. Jego głównym zadaniem będzie standaryzacja poszczególnych, powtarzalnych elementów produkcji telewizyjnej, co umożliwi zoptymalizowanie kosztów jakie ponosi TVP w tym obszarze. Będzie także odpowiadało za analizę, nadzór i negocjacje w zakresie produkcji. Biuro wyodrębniane jest z działu negocjacji produkcji zewnętrznych, dotychczas funkcjonującego w strukturze biura zakupów i zamówień publicznych.
TVP chce także wprowadzić specjalizację gatunkową, co wiąże się z utworzeniem struktur kreujących i produkujących kontent programowy w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych. Wzmacniania obszaru kreacji odbędzie się poprzez tworzenie kolejnych agencji tj. Agencji Publicystyki, Dokumentu i Audycji Społecznych oraz Agencji Kreacji Rozrywki, Agencji Kreacji Oprawy i Reklamy (istnieją już Agencja Kreacji Filmu i Seriali, Agencja Kreacji Teatru Telewizji Polskiej).
Zadaniami Agencji Kreacji jest prowadzenie prac koncepcyjnych i literackich związanych z przygotowaniem i rozwojem ofert programowych oraz produkcja określonych audycji lub ich cykli zgodnie z założeniami zdefiniowanymi przez jednostki programowe. Nową kompetencją Agencji Kreacji Oprawy i Reklamy będzie produkcja spotów reklamowych na zlecenie podmiotów zewnętrznych.
Zmieni się również charakter Agencji Produkcji Telewizyjnej, która zostanie przekształcona w Ośrodek Usług Produkcyjnych. Będzie on świadczyć usługi o charakterze realizacyjno-technicznym producentom audycji telewizyjnych i kontrahentom zewnętrznym, wykorzystując zasoby własne spółki.
Do biura handlu zostaną dodane kompetencje w zakresie inicjowania i kierowania do formatowania przez właściwe Agencje Kreacji „ważnych z punktu widzenia przychodowości audycji telewizyjnych”. Ponadto BH będzie odpowiedzialne za poszukiwanie, analizę potencjału przychodowego oraz wykorzystywanie nowych kierunków i obszarów dochodowej eksploatacji zasobów programowych (w tym formatów) dostępnych na rynku oraz posiadanych przez spółkę.
Biuro kontrolingu i restrukturyzacji obejmie obsługą ekonomiczną biuro programowe w zakresie sporządzania planów ekonomiczno-finansowych, w tym rocznych planów kosztów i wydatków oraz prowadzenia rozliczeń z jednostkami organizacyjnymi spółki i podmiotami zewnętrznymi, a także bieżącego prowadzenia analiz i statystyki ekonomicznej.