Blisko 140 nowych tytułów na rynku prasowym, hitem wydawnictwa kolekcjonerskie

W pierwszym półroczu tego roku na rynku prasowym pojawiło się 138 nowych tytułów – wynika z danych Kolportera. Najwięcej debiutów ukazało się w segmencie wydawnictw kolekcjonerskich – produktów i czasopism.

W pierwszym półroczu 2017 roku oferta dystrybucyjna Kolportera wzbogaciła się o 138 nowych tytułów. – Pierwszy kwartał br. zamknęliśmy z blisko 50 nowymi tytułami w ofercie. Drugi kwartał przyniósł ponad 80 nowości na rynku prasowym. Łącznie w pierwszym półroczu nasza oferta poszerzyła się o 138 nowych pozycji – komentuje Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera.

Najliczniej reprezentowane na rynku nowości są produkty kolekcjonerskie – albumy, saszetki z naklejkami czy puszki z kartami – łącznie 37 pozycji. Wydawcą 27 z nich jest Panini, a 10 – Burda Publishing.

Kolejne miejsce zajmują czasopisma kolekcjonerskie – w pierwszym półroczu tego roku debiut rynkowy zaliczyły 23 tytuły. Najwięcej z nich wydaje Ringer Axel Springer – 9 oraz Edipresse Polska – 7. Trzy tytuły należą do Eaglemoss, a po dwa do Hachette Polska (kolekcje Karola Maya oraz superbohaterów Marvela) oraz De Agostini (kolekcje „Czołg T-72” oraz „Zbuduj model żaglowca Vasa”).

Podium debiutów rynkowych zamykają pisma dla dzieci – 14 nowości. Siedem z nich wydaje Media Service Zawada, pięć – Egmont Polska. Pojedyncze wydawnictwo w tym segmencie posiada Edpresse Polska – kwartalnik „Smerfy – megazestaw. Edycja limitowana”.

Po 11 nowych tytułów pojawiło się w segmentach pism kobiecych oraz zdrowotno-medycznych. W drugiej kategorii aż 8 tytułów poświęconych jest metodom niekonwencjonalnym i ziołolecznictwu. Największymi wydawcami w tych kategoriach są – dla pism kobiecych Bauer (8 tytułów, m.in. „100 rad”, „Dobry czas”) a dla zdrowia i medycyny Astrida – wydawca pism „Lecznica Ludowa”, „Ludowe recepty na wszystkie choroby”, „Wszystko o zdrowiu bez leków”, „Zielarz”.

Pod względem częstotliwości, na rynku zadebiutowało najwięcej roczników (28), dwumiesięczników (19) i wydań jednorazowych (18). Najwięcej w wymienionych grupach stanowią wydania kolekcjonerskie i czasopisma dziecięce. Na kolejnych miejscach pod względem liczby nowości znalazły się magazyny poradnikowe (7), wydawnictwa poświęcone kulinariom (6) oraz sprawom społeczno-politycznym (6). W tej ostatniej kategorii dominują tytuły o charakterze lokalnym – „Panorama Katowic”, „Panorama Wrocławian”, „Tygodnik Bydgoski”, „Tygodnik Ziemi Opolskiej”, „Żywiecka Kronika Beskidzka”.

Czytelnicy chętnie sięgali również po kolekcje książkowe, przygotowywane przez wydawców – m.in. thrillery prawnicze Johna Grishama wydane w serii ,,W świetle prawa” (Ringier Axel Springer), kryminały Aleksandry Marininy wydane w ramach kolekcji ,,Seria z pistoletem” (Edipresse Polska) czy cykl ,,Dramaty kobiet. Prawdziwe historie” (Edipresse Polska). Zainteresowaniem cieszyły się także kolekcje książek polskich autorów – ,,Powieści dla kobiet”, w której znalazły się książki Moniki Szwai i ,,Śladami zbrodni” z kryminałami Remigiusza Mroza.

Kolporter jest liderem na rynku dystrybucji prasy z udziałami na poziomie 51,55 proc.