ERA UZALEŻNIEŃ – konkurs dla dziennikarzy

Już po raz trzeci, Mariusz Szczygieł będzie przewodniczył jury konkursu dla dziennikarzy „Uzależnienia XXI w.”, który organizowany jest przez Fundację Inspiratornia. Tematem konkursu są uzależnienia od czynności takie jak pracoholizm, seksoholizm czy patologiczny hazard.

– Uzależnienie od Internetu czy pracy może dotyczyć wielu z nas, bo każdy ma swoje indywidualne problemy, które nałóg pomaga zagłuszać. Jednak media wciąż rzadko podejmują temat uzależnień behawioralnych i przez to świadomość społeczna w tym temacie jest wciąż niska – mówi Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia i dodaje – Od samego początku istnienia konkursu staramy się zmienić taki stan rzeczy i widzimy, że następuje progres.

Problem niskiej świadomości społecznej w temacie uzależnień poruszany był w badaniach CBOS (2012 i 2015). Ich autorzy zwracali uwagę na to, że znaczna część Polaków uważa, że osoby uzależnione są „same sobie winne”. Brak empatii dotyczy w największym stopniu uzależnienia od Internetu, hazardu i zakupów.

W ramach konkursu Fundacja Inspiratornia wspiera dziennikarzy swoją wiedzą i pomocą, w dotarciu do ekspertów czy bohaterów reportaży. Dostarcza również przystępne materiały dot. uzależnień behawioralnych. W ubiegłorocznym konkursie podobnie jak w I edycji zgłoszono ok. 50 prac, jednak ich poziom merytoryczny był dużo wyższy. Zwracali na to uwagę jurorzy konkursu.

– Autorzy materiałów zadają sobie trud dotarcia do specjalistów z zakresu różnego rodzaju uzależnień czynnościowych, a także do osób zmagających się z problemami związanymi z tymi uzależnieniami. Oprócz prezentacji samego zjawiska uzależnienia czynnościowego, większość prac podejmuje problem wieloaspektowo – starając się odnieść do przyczyn, zagrożeń, ryzyka, epidemiologii, a także – co bardzo cenne – profilaktyki i leczenia. Zróżnicowanie materiałów wyraża się także w tym, że autorzy starają się przekrojowo pokazać problem – dotykający zarówno kobiet i mężczyzn, dorosłych, młodzież i dzieci.  – stwierdziła dr Bernadeta Lelonek-Kuleta.

Na tegoroczny konkurs można zgłaszać materiały dziennikarskie, które powstały i ukazały się między 01.10.2016 r. a 06.11.2017 r. Prace należy przesłać do dnia 6 listopada 2017 r., na adres fundacja.inspiratornia@gmail.com, wraz z wypełnionym formularzem dostępnym na stronie www.fundacja-inspiratornia.pl.

Jury, w składzie: Mariusz Szczygieł Przewodniczący Jury, dr Bernadeta Lelonek-Kuleta z KUL oraz dr hab. Barbara Giza, Prof. Uniwersytetu SWPS, będzie oceniać prace w kategoriach: innowacyjność i ciekawość ujęcia tematu, warsztat dziennikarski, rzetelność przedstawionych informacji, oryginalność. Tegoroczny konkurs zakończy gala, która odbędzie się w grudniu w Warszawie. Laureaci otrzymają indywidualne nagrody rzeczowe.

Przypomnijmy: podczas poprzedniej edycji jury konkursu przyznało następujące nagrody:

I Michalina Kaczmarkiewicz za reportaż „Obstawiam życie” (miesięcznik „W Drodze”)

II Jakub Jamrozek audycję radiową „Strefa prywatna: Uzależnienie od mediów społecznościowych i Internetu” (Polskie Radio „Czwórka”)

III Anna Gmiterek-Zabłocka za reportaż radiowy „Gdy klikanie staje się obłędem” (Radio TOK FM – Lublin)

Więcej informacji: www.fundacja-inspiratornia.pl, fundacja.inspiratornia@gmail.com, tel. 608 015 735

FUNDACJA INSPIRATORNIA

*     *     *

Fundacja Inspiratornia powstała w 2010 roku; specjalizuje się w organizowaniu kampanii społecznych oraz działaniach informacyjnych i edukacyjnych realizowanych w przestrzeni publicznej. Pierwszym takim działaniem było namalowanie graffiti poświęconego uzależnionym:  „Leczyć zamiast karać”; zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Fundacja przygotowała także cykl ponad 30 audycji w Polskim Radio RDC za dyrekcji Ewy Wanat.

Jedną z głośniejszych akcji Inspiratorni była kampania społeczna „Miasto Wciąga”, połączona z działaniami edukacyjnymi poświęconymi prawu narkotykowemu. Ambienty zrealizowane dla tej akcji to imitacje narkotyków oraz termoaktywne ulotki, które umieszczono w klubach nocnych i pubach.