Discovery Communications kupuje Scripps Networks Interactive za 14,6 mld dolarów

David Zaslav (CEO w Discovery Communications) i Kenneth W. Lowe (prezes i CEO Scripps Networks Interactive)

Koncern Discovery Communications poinformował, że przejmuje za 14,6 mld dolarów Scripps Networks Interactive, właściciela m.in. Grupy TVN.

Według Reutersa kwota transakcji wyniesie 14,6 mld dolarów, czyli 90 dolarów za akcję Scripps Networks Interactive. Transakcja ma zostać sfinalizowana na początku przyszłego roku. 90 dolarów to o 34 proc. więcej niż cena akcji z 18 lipca, kiedy koncerny zaczęły negocjacje.

Ofertę kupna Scripps złożył też Viacom Media, ale została ona odrzucona.

– Scipps jest jedną z najlepiej zarządzanych firm mediowych na świecie, ze znakomitymi zasobami, silnymi markami oraz popularnymi programami – uzasadnia to przejęcie David Zaslav, prezes i CEO Discovery Communications. – Nasz biznes polega na opowiadaniu świetnych historii, autentycznych postaciach i widzach z pasjami. Wierzymy, że dzięki połączeniu się ze Scripps stworzymy silniejszą, bardziej elastyczną i bardziej dynamiczną firmę z globalnymi zasobami treści, które mogą być w pełni optymalizowane i monetyzowane poprzez nasze połączone sieci, produkty i usługi – dodał.

Scripps Networks Interactive jest nadawcą m.in. kanałów HGTV, Food Network, Travel Channel, Cooking Channel, DIY Network i Great American Country oraz wydawcą serwisu internetowego Food.com. Dwa lata temu koncern kupił Grupę TVN, za 52,7 proc. jej akcji zapłacił 854 mln euro, a resztą skupił od inwestorów giełdowych.

W ub.r. Scripps Networks Interactive zanotował 3,4 mld dolarów przychodów operacyjnych (o 12,7 proc. więcej niż rok wcześniej) i 847,4 mln dolarów zysku netto (po wzroście w skali roku o 8,9 proc.). Wiosną br. sprzedał Ringier Axel Springer Media za 185 mln zł pozostałe 25 proc. udziałów Grupy Onet. SNI wynosi obecnie ok. 9 mld dolarów.

Discovery Communications w ub.r. zanotował 6,5 mld dolarów wpływów (o 2 proc. mniej niż rok wcześniej), z czego 46 proc. na rynkach poza USA. W lipcu 2015 roku firma sfinalizowała przejęcie Eurosportu za niecały miliard euro. Jednocześnie kupiła prawa do transmisji w Europie w telewizji i internecie igrzysk olimpijskich, które odbędą się w latach 2018-2024. Kapitalizacja giełdowa koncernu wynosi ok. 15 mld dolarów.

Firmy szacują, że wspólnie będą miały 20 proc. udziału w widowni płatnych kanałów telewizyjnych z reklamami w USA. Razem będą produkowały ok. 8 mln godzin własnych programów rocznie i miały w swoich zasobach ok. 300 tys. godzin różnych treści.

Koncerny oczekują, że synergie kosztowe wynikające z fuzji wyniosą ok. 350 mln dolarów.