Jacek Sobala: Polskie Radio powinno być „dominatorem”, który narzuca „komercji” co powinno robić

Jacek Sobala

Problemem Polskiego Radia jest jakość programu; ta instytucja powinna być „dominatorem”, który narzuca komercji, co powinna robić – ocenił we wtorek podczas wysłuchania przed Radą Mediów Narodowych Jacek Sobala, kandydat na nowego prezesa Polskiego Radia.

„Moim zdaniem, odpowiedzią na kłopoty Polskiego Radia jest jakość tego programu. Aby ludzie chcieli płacić abonament, muszą otrzymać ofertę programową, aby mogli powiedzieć: na to, to ja zapłacę” – podkreślił Sobala.

Nawiązywał przy tym do brytyjskiego BBC, gdzie – jak podkreślił – problem jakości programów rozwiązano już dawno temu. „Oni już dawno wpadli na to, że najlepszą odpowiedzią publicznych mediów na to, co robi komercja jest jakość programu” – wskazał Sobala.

„Polskie Radio w dzisiejszych czasach, przy tym rozwoju technologii powinno być instytucją multimedialną, która nie tylko jest reaktywna i emituje to, co się wydarzy, ale również inicjuje. Jest organizatorem, jest mecenasem rozmaitych wydarzeń ważnych dla Polski i Polaków” – podkreślił.

Według Sobali Polskie Radio powinno być „dominatorem”, który narzuca „komercji” co powinno robić. „Tak się niestety nie dzieje” – ubolewał.

Kandydat na nowego prezesa publicznego radia zwracał uwagę, że ta instytucja nie powinna być „fabryką, ale instytucją twórczą, artystyczną”. Jak dodał w radiu trzeba przywrócić spokój i „taką normalność”, aby ludzie przychodzili do pracy z przyjemnością. „Wychodzili stamtąd z jasnym komunikatem, co zrobili dobrze, a co zrobili źle” – zaznaczył.

Sobala odnosił się też do kwestii finansowych. „W dalszym horyzoncie trzeba zracjonalizować wydatki, zwiększyć przychody. Tak przebudować tę strukturę organizacyjną spółki, aby była ona lżejsza” – stwierdził.

Jak dodał, jeśli chodzi o przebudowywanie programów czy poszczególnych anten, powinno się to odbywać tylko pod warunkiem, że „te zmiany spowodują, że całość oferty Polskiego Radia będzie konkurencyjna wobec tego co robi komercja”.

Sobala zaproponował też wzmocnienie współpracy z rozgłośniami regionalnymi Polskiego Radia. Chwalił m.in. podpisanie przez Informacyjną Agencją Radiową umowy o współpracy z Radiem Szczecin. „To jest potencjał Polskiego Radia, to jest gotowa sieć” – zaznaczył Jacek Sobala. Podkreślił jednocześnie, że obecnie ten potencjał nie jest w jego ocenie do końca wykorzystywany.