KRRiT chce badać rynek mediów w Polsce

Do dialogu technicznego dołączyły kolejne firmy

Witold Kołodziejski

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpoczęła już spotkania z firmami w ramach dialogu technicznego na temat nowego badania oglądalności i słuchalności w telewizji, radiu i internecie. Do 30 marca – oficjalnego terminu zgłoszeń, chęć udziału w spotkaniach zadeklarowały 23 podmioty. Jednak po terminie zgłosiło się jeszcze sześć, a KRRiT wyraziła zgodę na ich udział w rozmowach.

Kilka tygodni temu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła dialog techniczny, którego celem jest rozpoczęcie projektu badań tele- i audiometrycznych. Do końca marca nadawcy mogli deklarować chęć udziału i zgłaszać wstępne propozycje technologii.

W terminie do dialogu technicznego zgłosiły się w sumie 23 podmioty: RDLabs, Incepton, Grupa RMF, Plum Research, Telewizja Republika, Mobile4 PRO, Exatel, TIME, Radio Elka, Polsat Media Biuro Reklamy, Datarino, Eurozet, Ipsos, Kantar Media, AGB Nielsen Media Research, Execon ITS, Grupa Radiowa Agora, Mazowiecki Klaster ICT, Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL, Łukasz Maciej Kardas, Korbank, Poczta Polska i Weblin.

KRRiT zezwoliła jednak na dołączenie do dialogu technicznego kolejnym sześciu podmiotom. – Z uwagi na duże zainteresowanie dialogiem technicznym komisja postanowiła dopuścić do dialogu podmioty, które złożyły zgłoszenie do udziału po wyznaczonym terminie – poinformowała Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzecznik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Do dialogu dołączyli: Audytorium 17, Radio Leliwa, Netwizor (wydawca serwisu Videostar, należącego do Wirtualnej Polski), DANAE, ITI Neovision, Median.

Nowe badania konkurencją dla Nielsena i Radio Track

Badania realizowane przez Krajową Radę mają być przede wszystkim odpowiedzią na panel Nielsena (który również zgłosił się do rozmów w ramach dialogu technicznego), obecnie monopolisty na rynku badań telemetrycznych oraz Radia Track, którego badania według stacji radiowych nie odzwierciedlają rzeczywistych wyników słuchalności.

Pomiar Nielsena był w ostatnim czasie wielokrotnie krytykowany przez przedstawicieli TVP, negatywnie wypowiedział się o nim oraz o badaniu Radia Track także przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski.

W ramach propozycji nowych badań tele- i audiometrycznych, KRRiT proponuje, aby panel badawczy objął minimalnie 10 tys. gospodarstw domowych. Badania mają być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT. Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.

TVP stawia na Netię

Badanie oglądalności telewizji firmy Nielsen Audience Measurement jest realizowane w oparciu o panel liczący około 2 tys. gospodarstw domowych. Od prawie dwóch lat mocno krytykują je władze Telewizji Polskiej, zarzucając mu, że nie jest reprezentatywne dla całego społeczeństwa.

Jesienią 2016 roku Nielsen zgodził się na przeprowadzenie przez niezależny podmiot audytu rozproszenia geograficznego swojego panelu telemetrycznego w Polsce. Natomiast pod koniec ub.r. firma zapowiedziała, że zamierza powiększyć z początkiem 2019 roku swój panel telemetryczny do 5 tys. osób.

TVP zamierza wypełnić obowiązującą do 2019 roku umowę z Nielsenem, ale od połowy ub.r. zbiera już dane o oglądalności od klientów usługi telewizyjnej Netii. W styczniu publiczny nadawca poinformował, że we współpracy ze specjalistami z SGH opracował model oglądalności rzeczywistej, pozwalający przeliczać dane od Netii tak, żeby były reprezentatywne dla całego społeczeństwa pod względem miejsca zamieszkania (województwa oraz typu miejscowości).

Z kolei badanie słuchalności, o nazwie Radio Track, jest realizowane przez Millward Brown w formie wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej grupie ok. 7 tys. osób miesięcznie. Wyniki są podawane z okresu trzech miesięcy.