W Polsce zaledwie 44,3 proc. ankietowanych może się pochwalić podstawowymi lub średnimi umiejętnościami w zakresie korzystania z internetu. Na niższym poziomie są jedynie Bułgarzy (35,5 proc.) i Rumuni (27,7 proc.).
UE chce wzmocnić kompetencje cyfrowe mieszkańców
Co ciekawe, polskie przedsiębiorstwa wyraźnie postawiły na rozwój usług cyfrowych. Pod względem usług skupionych w internetowych chmurach Polska prześcignęła m.in. Niemcy, Belgię, Czechy, Węgry, Portugalię, Hiszpanię czy Francję. Z drugiej strony Polacy częściej niż większość mieszkańców Unii Europejskiej korzystają z zakupów przez internet – stawiają na dobra materialne, głównie ubrania i obuwie. Z cyfrowych subskrypcji częściej wybierają filmowe serwisy streamingowe niż serwisy informacyjne.
Wykorzystanie administracji cyfrowej (to m.in. umawianie wizyt w urzędach za pośrednictwem formularzy internetowych czy cyfrowe wypełnianie i podpisywanie dokumentów) w Polsce to domena starszej młodzieży i dorosłych. Najwięcej ankietowanych, którzy potwierdzili takie wykorzystywanie sieci jest w grupie 21-64 lat. Tu z internetowych usług administracji rządowej i samorządowej korzysta niemal 42 proc. osób. W grupie 16-24 lat – już tylko 24 proc. – podobnie w grupie 65-74 lat. Pod tym względem gorsze wyniki niż Polska mają tylko Włochy, Niemcy, Rumunia i Bułgaria.
Celem UE jest wzmocnienie kompetencji cyfrowych mieszkańców do 2030 roku. Według planu co najmniej 80 proc. dorosłych powinno posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, czyli umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji, umiejętności komunikacyjne, umiejętności w zakresie tworzenia treści cyfrowych (publikacja zdjęć czy nagrań), wiedzę o zasadach bezpieczeństwa w sieci i wiedzę o możliwości rozwiązywania problemów (np. aktualizacji czy instalacji oprogramowania). Dziś średnia unijna takich umiejętności to 55,56 proc.