Rzeź kiosków Ruchu trwa

Przez kwartał ubyła jedna czwarta

Tylko w pierwszym kwartale br. liczba kiosków i saloników prasowych Ruchu skurczyła się o 24 proc. do 428. Rok wcześniej takich placówek było 794. Grupa Orlen po wejściu do Austrii zwiększyła natomiast liczbę posiadanych stacji paliwowych o 11,5 proc. do prawie 3,5 tys.

Według danych ze sprawozdania kwartalnego grupy Orlen na koniec marca br. działało 428 punktów sprzedaży detalicznej Ruchu. To przede wszystkim kioski i saloniki prasowe. Ponadto Ruch od połowy 2022 roku rozwija też sieć sklepów Orlen w Ruchu.

Na koniec ub.r. działały 42 takie placówki. Na koniec grudnia ub.r. Ruch miał 565 punktów sprzedażowych, a na koniec marca ub.r. – 794. Oznacza to, że przez rok ich liczba zmalała o 366 (czyli 46,1 proc.), a tylko w pierwszym kwartale br. – o 137 (24,2 proc.). Z miast znikają przede wszystkim kioski Ruchu, to trend utrzymujący się od kilku lat. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 placówek sprzedażowych, rok później – 1 209, na koniec 2021 roku – 1 027, a na koniec 2022 roku – 814, Zatem w ciągu 4,5 roku ich liczba skurczyła się o 905, czyli 67,9 proc.

3,5 tys. stacji paliwowych grupy Orlen

Z kolei liczba stacji paliwowych grupy Orlen na koniec marca br. wynosiła 3 483, z czego 2 878 własnych, a 605 w modelu franczyzowym. W ciągu roku ich liczba poszła w górę o 361, przede wszystkim w efekcie przejęcia w styczniu br. 266 stacji paliw w Austrii działających pod marką Turmöl.

Na Węgrzech liczba stacji zwiększyła się o 46 do 125, na Słowacji – o 21 do 93 (w obu tych krajach Orlen przejął część stacji MOL, w zamian za sprzedaż zdecydowanej większości stacji Grupy Lotos w Polsce, a w Niemczech – o 19 do 606 (Orlen kupił tam samoobsługowe stacje paliw od OMV).

Zdecydowanie najwięcej stacji koncern ma w Polsce – 1 295 (po wzroście rok do roku o sześć), co daje 35,7 proc. udziału w naszym rynku.