Grupa ZPR Media złożyła ofertę przejęcia wydawnictwa Polska Press od Orlenu – doniósł we wtorek Presserwis powołując się na swoje źródła. Główny akcjonariusz grupy Zbigniew Benbenek nie chciał komentować sprawy, ale dodał: „Od wielu lat jesteśmy strategicznie zainteresowani zakupem Polska Press i składaliśmy oferty. Mając 42 oddziały Eski, widzimy olbrzymie synergie i jesteśmy w stanie przedłużyć żywot gazet”. Dzień wcześniej serwis donosił, że przejęciem Polska Press miałaby być zainteresowana również Wirtualna Polska.
Jeszcze w październiku ub.r. w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Benbenek mówił: „Nie tylko Time [wydawca m.in. „Super Expressu”, należący do Grupy ZPR Media – red.], ale cała Grupa ZPR nie jest zainteresowana kupnem Polska Press, a jeśli ktoś twierdzi inaczej to rozsiewa plotki. Po co nam teraz taki kłopot jak Polska Press?”.
W podobnym tonie wypowiadał się wówczas rzecznik Grupy RMF, brak zainteresowania rozmowami na temat transakcji wyraziły także (bardziej lub mniej wprost) za pośrednictwem swoich biur prasowych Agora, Eurozet, jak również Wirtualna Polska Holding.
Tymczasem „Gazeta Wyborcza” we wtorek napisała, że Orlen nie ma planu sprzedaży wydawnictwa. Informator związany z nowymi władzami koncernu powiedział jej, że „spółka nie jest wystawiona na sprzedaż i nie toczą się z naszej strony żadne rozmowy”.
We wtorek spytaliśmy Orlen, czy ma plany sprzedaży wydawnictwa i czy faktycznie prowadzi na ten temat rozmowy z ZPR lub z Wirtualną Polską. Czekamy na odpowiedź.
NaszeMiasto.pl na sprzedaż?
Z naszych informacji wynikało, że rozmowy na temat sprzedaży wydawnictwa były prowadzone jeszcze późnym latem, a w grze była nie tyle cała grupa, ile najcenniejsza jej część: Nasze Miasta.
O tym, że Polska Press chciałaby wyodrębnić sieć regionalnych i lokalnych serwisów NaszeMiasto.pl i przenieść do oddzielnej spółki, pisaliśmy już w sierpniu. Latem ruszyły też rozmowy na ten temat w oddziałach wydawcy, rozsianych w całej Polsce. Dlaczego więc negocjacje się urwały? Jak mówił nam jesienią menadżer z Polska Press, brak zainteresowania może być chwilowy. Obecnie w firmie trwa oczekiwanie na nowy zarząd Orlenu i decyzje, jakie będzie podejmował. Zarząd Polska Press ma zdawać sobie sprawę, że nominowany przez nowego ministra prezes Orlenu bardzo szybko zmieni władze wydawnictwa, taką świadomość mają też potencjalni oferenci. A w związku z tym nie ma sensu teraz rozmawiać o przejęciu firmy.
Za rządów Daniela Obajtka (odwołany z funkcji prezesa został na początku lutego) Orlen kupił wydawnictwo Polska Press (na początku 2021 roku) i szybko wymienił zarząd, za czym poszła wymiana wszystkich poza jednym redaktorów naczelnych dzienników regionalnych. Pod skrzydłami Orlenu firma była nierentowna: w 2022 roku zanotowała wzrost przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł, a jej strata netto wyniosła 23 mln zł, o 7,8 mln zł mniej niż rok wcześniej.