Coraz więcej zgłoszeń o nieprawidłowościach w Agorze

„Nasze oczekiwania się sprawdzają”

Warszawska siedziba Agory

Wiosną Agora wprowadziła nowe procedury zgłaszania wszelkiego rodzaju nieprawidłowości w firmie, m.in. związanych z mobbingiem czy nadużyciami finansowymi. Członkini zarządu Anna Kryńska-Godlewska ocenia: – W największym stopniu sprawdzają się nasze oczekiwania co do tego, jak nowy system powinien wpłynąć na wzrost zgłoszeń nieprawidłowości.

Nowy system został wprowadzony m.in. w reakcji na zarzuty mobbingu, jakie pojawiły się pod adresem byłej już naczelnej „Wysokich Obcasów”, Aleksandry Klich-Siewiorek. Najpierw jednak – latem 2022 roku – były pracownik, Łukasz Długowski, nawiązując do zarzutów o mobbing kierowanych wówczas wobec Tomasza Lisa i Renaty Kim w „Newsweeku”, opisał w mediach społecznościowych, jak był traktowany przez Klich w redakcji „Wyborczej”.

Po kilkumiesięcznych pracach, specjalnie powołana komisja nie stwierdziła, aby doszło do mobbingu lub dyskryminacji „wobec osób, które stawiały takie zarzuty”. – Jednocześnie Komisja ustaliła, że wobec niektórych osób dochodziło do zachowań, które Komisja uznała za niepożądane – przekazało nam wówczas biuro prasowe spółki.

Natomiast w maju Agora ogłosiła, że startuje rozbudowany system do zgłaszania wszelkiego rodzaju nieprawidłowości – nie tylko mobbingu, ale także m.in. nadużywania uprawnień przez przełożonych, nadużyć finansowych czy przejawów jakiejkolwiek dyskryminacji.

Zarząd zadowolony, zgłoszeń przybywa

Jak spółka ocenia ten system w pół roku po jego uruchomieniu? Członkini zarządu Agory, Anna Kryńska-Godlewska, w odpowiedzi na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiada: – Na tym etapie muszę powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z tego, jak ten nowy system działa. Widzimy znaczne zwiększenie liczby tych zgłoszeń. Cieszymy się, że pracownicy dają możliwość i szansę poprawy działań spółki w tym zakresie. Natomiast jeżeli chodzi o ocenę – na to jest jeszcze trochę za wcześnie. Ale podkreślam: system działa i w największym stopniu sprawdzają się nasze oczekiwania, jak powinno to wpłynąć na wzrost takich zgłoszeń.

Jednak część pracowników Agory, którzy mieli możliwość skorzystania z nowego systemu, zwraca uwagę na fakt, że elementem procesu zgłaszania nieprawidłowości jest także podpisanie zobowiązania do nieprzekazywania informacji osobom trzecim – w tym także związkom zawodowym działającym przy spółce.

Procedury działają od ponad 20 lat

Grupa Agora wielokrotnie podkreślała przy różnych okazjach, że już od 2003 roku stosuje politykę w zakresie ochrony pracowników przed dyskryminacją i napastowaniem. W 2018 roku wprowadziła m.in. anonimowy system zgłaszania nieprawidłowości (Linia Etyki). W 2019 i 2020 roku wpłynęło do niego 19 zgłoszeń.

W 2020 roku na system compliance grupy składały się: regulacje wewnętrzne, w szczególności „Kodeks etyki Agory”; compliance officer; cykliczna ocena ryzyka braku zgodności oraz ocena i aktualizacja wdrożonego systemu compliance; anonimowy system zgłaszania nieprawidłowości; monitoring zgodności działalności w kluczowych obszarach biznesowych, a także szkolenia i komunikacja.

W grupie Agora na koniec czerwca br. stałe zatrudnienie wynosiło 2 593 etaty, z czego 358 przypadało na grupę Eurozet. Koszty pracownicze wzrosły o kilkanaście proc., mimo zwolnień przeprowadzonych pod koniec ub.r. głównie w kinach Helios i pionie prasowym.