Od połowy sierpnia br. Otwarta Rzeczpospolita prowadzi we współpracy z Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, monitoring treści nienawistnych w TVP pojawiających się w trakcie trwającej kampanii wyborczej. Inicjatywę wspiera Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca.
Monitoringiem objęto pięć programów emitowanych na antenie Telewizji Publicznej i TVP Info („Wiadomości”, „Gość Wiadomości”, „Minęła 20”, „W tyle wizji” oraz „W kontrze”) pod kątem treści nienawistnych wobec siedmiu wybranych grup mniejszościowych: Żydów, Ukraińców, Niemców, Rosjan, uchodźców z Bliskiego Wschodu i Afryki, muzułmanów oraz osób LGBT.
W sierpniu treści nienawistne w TVP i TVP Info dotykały nieporównywalnie częściej na tle innych mniejszości uchodźców. Takich wypowiedzi odnotowano aż 36 wobec 18 atakujących Niemców, 5 Rosjan i pojedynczych przeciwko innym grupom.
We wrześniu odnotowano natomiast aż 45 atakujących uchodźców wypowiedzi w programach publicznego nadawcy. Niemcy byli celem 21 nienawistnych wypowiedzi, 7 Żydzi i Rosjanie.
„Podobnie jak we wcześniejszym okresie monitoringu, tj. między 15 sierpnia a 4 września 2023 roku, uchodźcy kojarzeni byli z zagrożeniem, a także ze wzrostem przestępczości w krajach Europy Zachodniej. Uchodźcy byli także nazywani „nielegalnymi migrantami”. Ponadto, treści nienawistne na temat uchodźców często odnosiły się także do filmu „Zielona Granica” – czytamy w raporcie.
Otwarta Rzeczpospolita: w TVP nasilają się wypowiedzi atakujące mniejszości
We wszystkich objętych monitoringiem grupach wzrosła liczba nienawistnych wypowiedzi – podaje Otwarta Rzeczpospolita.
Najczęściej, podobnie jak w sierpniu, we wrześniu ataki kierowane były ze strony dziennikarzy (71 komentarzy), rzadziej polityków (45 razy) i komentatorów/ekspertów (13 razy).
Najwięcej atakujących mniejszości wypowiedzi padło w „Wiadomościach” (33), „Minęła 20” (22) oraz „W tyle wizji” (21).
Według danych Nielsen Audience Measurement w sierpniu br. średnia widownia głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 2,11 mln osób, z czego 1,46 mln w TVP1, 614,1 tys. w TVP Info i 38,6 tys. w TVP Polonia. Rok do roku wynik programu wzrósł o 4,9 proc.
TVP Info miał 5,21 proc. udziału w rynku telewizyjnym.