Agora może wydzielić „Wyborczą” i Gazeta.pl do spółek

Zmiany zarejestrował sąd

Krajowy Rejestr Sądowy zatwierdził zmiany w statucie Agory przegłosowane przez jej akcjonariuszy pod koniec czerwca. Stanowią one, że firma może przenieść do osobnych spółek kilka obszarów działalności, m.in. „Gazetę Wyborczą”, Gazeta.pl i wydawnictwo książkowo-płytowe.

Po wpisaniu zmian przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego od 19 sierpnia obowiązuje statut Agory zmodyfikowany decyzją akcjonariuszy z walnego zgromadzenia, które odbyło się 26 czerwca.

W przyjętym podczas tego walnego statucie znalazły się zapisy, że stosowne uchwały walnego zgromadzenia są konieczne, żeby firma do osobnych spółek wydzieliła siedem obszarów działalności:
– Wydawnictwo Agora (wraz z księgarniami internetowymi Publio.pl i Kulturalnysklep.pl, liniami biznesowymi Ale!, Agora Muzyka i Agora Digital Music,
– Gazeta.pl (razem ze wszystkimi swoimi sekcjami, a także powiązanymi serwisami, m.in. Sport.pl, Moto.pl i Plotek.pl),
– „Gazeta Wyborcza” (razem z portalami Wyborcza.pl, Wyborcza.biz, miesięcznikami „Książki. Magazyn do Czytania” i „Wysokie Obcasy Extra”, działalnością poligraficzną, archiwum i agencją fotograficzną oraz organizacją m.in. Olsztyn Green Festival, CoJestGrane, Rzeszów Festival)
– obsługa informatyczna spółek z grupy kapitałowej Agora,
– zarządzanie zasobami personalnymi Agory,
– obsługa finansowo-księgowa Agory,
– zarządzanie siedzibą główną i flotą samochodową Agory.

Takie uchwały walne zgromadzenie Agory przyjęło już pod koniec marca br. Teraz chodziło o to, żeby odpowiednie procedury znalazły się w statucie firmy. Akcjonariusze na walnym pod koniec czerwca nie byli jednogłośni: w sprawie zmiany statutu oddano 48,78 mln ważnych głosów z 31,65 mln akcji (stanowiących 67,95 kapitału), z czego 40,11 mln za, 8,23 mln przeciw, a 435,2 tys. wstrzymujących się.

Głównym akcjonariuszem Agory jest Agora Holding, ma walory dające na walnym zgromadzeniu 22,53 mln głosów (35,36 proc. ogółu).

Agora ma półtora roku na utworzenie nowych spółek

W marcu zapowiedziano, że każda ze wskazanych siedmiu biznesowych może zostać przeniesiona do osobnej spółki, w której Agora będzie miała 100 proc. udziałów, w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Zarząd Agory zapewniał, że nie rozważa scenariusza sprzedaży większościowego pakietu lub całości spółek, do których mogą zostać wydzielone „Gazeta Wyborcza” czy Gazeta.pl. W rachubę wchodzi natomiast pozyskanie dla nich mniejszościowych udziałowców.

Zapowiadając możliwość wydzielenia kilku marek i pionów do osobnych spółek, zarząd Agory podkreślił, że w każdej 100 proc. udziałów będzie miała Agora. Zwrócił uwagę, że spółki zależne działają od lat w jej segmencie radiowym i outdoorowym, natomiast w przypadku w przypadku segmentu prasowego, wydawnictwa oraz pionów HR i IT „szefowie biznesu nie należą do Zarządu Agora S.A., ponoszącego odpowiedzialność za działalność Spółki”.

– Takie rozróżnienie modeli zarządzania wewnątrz grupy kapitałowej powoduje, że w jej ramach występują różnice w zakresie odpowiedzialności, samodzielności i swobody zarządzania szefów poszczególnych biznesów – stwierdzono w komunikacie spółki.

Wyliczono, że „model pośredniego zarządzania przez Zarząd Agora S.A. biznesami funkcjonującymi w ramach spółek zależnych jest bardziej optymalny wpływa on na wzrost poczucia samodzielności, przedsiębiorczości, odpowiedzialności kadry kierowniczej za podstawowe aspekty związane z danym biznesem (w tym za realizację strategii, wyniki, wewnętrzną organizację oraz zagadnienia prawne, czy pracownicze)”.

Według Agory struktura z kolejnymi spółkami zależnymi „ułatwi ocenę ich kondycji finansowej i rentowności, pozwoli na większą transparentność rozliczeń pomiędzy poszczególnymi biznesami/segmentami oraz na jednoznaczne przypisanie aktywów do konkretnych linii biznesowych”, a także „może mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów prowadzonej przez poszczególne biznesy”.

Z kolei sam zarząd Agory będzie mógł więcej skupić się na strategii całej grupy kapitałowej oraz strategiach i nadzorze nad poszczególnymi spółkami zależnymi.

W drugim kwartale grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 24,9 proc. do 326,9 mln zł, a po przejęciu kontrolnego pakietu Eurozetu jej wpływy reklamowe poszły w górę o 40 proc. Firma drugi kwartał z rzędu zanotowała dodatnią rentowność netto, w całym półroczu jej zysk netto wyniósł 47,2 mln zł.