Trwa przetarg dotyczący emisji i rozszerzania zasięgu multipleksu DAB+ Polskiego Radia. Nadawca publiczny zdecydował, że nadawanie w Katowicach, Łodzi i Opolu będzie prowadził Emitel. Ma to kosztować ponad 8,2 mln zł. W ostatnich tygodniach Emitelowi powierzono zadania związane z cyfrową emisją, które opiewają na około 51,2 mln zł.
Przetarg Polskiego Radia dotyczący DAB+ ruszył w marcu, a do otwarcia kopert doszło 26 kwietnia. Zakres zamówienia obejmuje „usługi dosyłu sygnału do stacji nadawczych oraz rozpowszechniania sygnału multipleksu w standardzie DAB+ wraz z rozszerzeniem zasięgu emisji”. Zadania te będą realizowane od 1 października 2023 roku. W części obszarów objętych postępowaniem już tegorocznej jesieni może dojść do rozszerzenia zasięgu, w innych od 1 stycznia 2024 roku.
17 z 18 zadań dla Emitela
W stolicy Śląska Emitel (3,35 mln zł) pokonał firmę PSN Infrastruktura (6,16 mln zł). W Łodzi stało się podobnie. Emitel zaproponował 3,30 mln zł, natomiast PSN Infrastruktura 4,26 mln zł. Analogicznie wyglądała sytuacja w Opolu. Oferta pierwszej firmy opiewała na 1,57 mln zł, a drugiej na 2,29 mln zł.
W pierwszym etapie postępowania Polskie Radio wybrało oferty Emitela dotyczące multipleksacji ogólnopolskiej i regionalnej, emisji DAB+ w Koszalinie, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Warszawie, Zielonej Górze i części województw, w których znajdują się te miasta. W kolejnym etapie nadawca publiczny zgodził się na emisje Emitela w Białymstoku, Gdańsku, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Szczecinie, Wrocławiu i okolicach.
Emitel będzie więc świadczył usługi cyfrowej emisji Polskiego Radia za co najmniej 59,4 mln zł. Wybrano oferty tej firmy w przypadku 17 z 18 zadań. Wciąż nie zapadła decyzja odnośnie emisji w Bydgoszczy. Powinno się to zmienić w najbliższych zmian. W województwie kujawsko-pomorskim nadawca publiczny ma do wyboru trzy oferty: Emitela (1,6 mln zł), PSN Infrastruktura (1,25 mln zł) oraz BCAST (830 tys. zł).
Poprzedni przetarg unieważniony
W maju informowaliśmy, że Polskie Radio wraz z rozgłośniami regionalnymi jest gotowe przeznaczyć blisko 86 mln zł na emisję cyfrową. Pełna oferta Emitela opiewa na mniej, bo nieco ponad 60 mln zł. – Zakończenie postępowania jest możliwe z chwilą zawarcia umów, a aspekt finansowy nie jest jedyną determinantą ich zawarcia. Polskie Radio S.A. wyłania wykonawców zamawianych usług zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych, w częściach, na które podzielono przedmiot zamówienia. Warunki rozszerzenia zasięgu są publicznie znane, bo określone w warunkach zamówienia w SWZ – tłumaczyła kilka tygodni temu w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzecznik prasowy Polskiego Radia.
Zgodnie z projektem karty powinności, którą Polskie Radio złożyło w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji od 1 października 2021 roku w zasięgu DAB+ powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Tymczasem zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców).
Ogłoszony jesienią 2021 roku przetarg na rozszerzenie zasięgu nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ został na początku 2022 roku unieważniony przez Polskie Radio z powodu zbyt wysokich kwot, jakie zaproponowali oferenci. W 13 zadaniach oferty złożył Emitel, w jednej – w regionie łódzkim – także PSN Infrastruktura. Emitel wyliczył koszt emisji na 40 mln zł. PSN Infrastruktura na prawie 2,8 mln zł za realizację tylko jednego zadania. Nadawca za najdroższe zadanie gotów był zapłacić mniej niż 1,6 mln zł. Polskie Radio i rozgłośnie regionalne łącznie nie chciały wydać więcej niż 12 mln zł.
Jakie stacje w DAB+?
Multipleks Polskiego Radia obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. Konkurs Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczący ogólnopolskiego multipleksu DAB+ został zawieszony na wniosek strony rynkowej. Zostanie wznowiony, kiedy Urząd Komunikacji Elektronicznej zajmie się wyłonieniem operatora tego multipleksu. Powinno to nastąpić jeszcze w tym roku.
W zeszłym roku ruszyły też multipleksy lokalne DAB+ w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Częstochowie. Multipleksy eksperymentalne działają z kolei w Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Bielsku-Białej, Gliwicach, Szczawnicy, Andrychowie, Wrocławiu, Szczecinie i Trójmieście. Do dyspozycji słuchaczy z Warszawy są trzy multipleksy z 26 stacjami. Poza MUX-em Polskiego Radia, można korzystać z multipleksu lokalnego DABCOM na kanale 10B (Radio Kolor, Radio Nuta, Mega Radio, Disco Radio, Radio Profeto, WP Radio, Muzo.fm, Radio Bezpieczna Podróż) i multipleksu eksperymentalnego BCAST na kanale 11B (Muzyczne Radio, Pop Radio, Radio 7, Radio Parada, Radio Niepokalanów, Radio Maryja i Radio Jasna Góra).
Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. Z badania Radio Track wynika, że w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.