Magdalena Jethon w zarządzie Radia Nowy Świat

Rozgłośnia ma zysk

Po trzech latach jednoosobowych rządów Radio Nowy Świat znów ma zarząd liczący trzy osoby. Tworzą go od wtorku: Magdalena Jethon, Katarzyna Goleniewska i Sławomir Gołębiowski. Anna Krakowska, która dotychczas była jednoosobowym zarządem, zrezygnowała z zasiadania w nim i została prokurentem spółki. Rozgłośnia ogłosiła, że zakończyła rok 2022 z zyskiem netto w wysokości 326 tys. zł.

We wtorek po południu odbyło się zwyczajne zgromadzenie wspólników Radia Nowy Świat, a jego głównymi punktami było: zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności zarządu za rok 2022, a także powołanie nowego zarządu.

Anna Krakowska, która od 2020 roku tworzyła jednoosobowy zarząd RNŚ (po rezygnacji Krzysztofa Łuszczewskiego i Patrycji Macjon), złożyła rezygnację z pełnionej funkcji – na jej miejsce powołano trzyosobowy zarząd. Tworzą go teraz: redaktor naczelna stacji Magdalena Jethon, odpowiedzialna dotychczas za kontakty z mediami Katarzyna Goleniewska oraz Sławomir Gołębiowski. Z naszych informacji wynika, że nowy zarząd nie wskazał spomiędzy siebie prezesa.

Krakowska pozostaje nadal we władzach spółki i ma współpracować z nimi jako prokurent. – Anna jako jednoosobowy zarząd wykonała coś, co wydawało się niewykonalne, co zasługuje na największe wyrazy uznania. Wiem, że nowy zarząd może nadal liczyć na jej pomoc, życzliwość i zaangażowanie – komentowała na gorąco Magda Jethon.

Radio zamknęło rok zyskiem

Radio Nowy Świat poinformowało także, iż zakończyło rok 2022 zyskiem netto w wysokości 326 tys. złotych. Podobnie jak w latach ubiegłych – został on w całości przeznaczony na kapitał zapasowy spółki.

W 2021 roku (pierwszym pełnym roku działalności) RNŚ osiągnęło 7,9 mln zł z wpłat od słuchaczy i 456 tys. zł przychodów komercyjnych. Przy czym zysk netto zmalał z 3,4 do 1,7 mln zł. Jak wyjaśnia radio – różnica między zyskiem osiągniętym w roku ubiegłym a tym z 2021 roku wynika z trzech czynników: inwestowania spółki w ludzi, inwestowania w powstanie nowej wersji aplikacji mobilnej oraz znacznym wzroście kosztów bieżącej działalności operacyjnej celem stworzenia lepszych warunków przyszłego rozwoju, informuje zarząd RNŚ.

Jak wynika z przedstawionych dokumentów koszty wynagrodzeń w roku 2022 wzrosły w porównaniu z 2021 rokiem o ponad 1,2 mln złotych, zaś koszty ubezpieczeń społecznych o prawie 230 tys. złotych. Darowizny z Patronite.pl do września 2022 roku były na tym samym poziomie, co w roku 2021. Wzrosły jedynie w ostatnich czterech miesiącach roku 2022 (o 215 tys. złotych w skali całego roku).

– Naszym kluczowym celem w roku 2022 była inwestycja w ludzi i zapewnienie znacznej części pracowników takich warunków, które zaowocują długoletnią współpracą. Obecnie w zespole mamy już kilkadziesiąt umów, tzn. etatów i umów zleceń, które są w całości „ozusowane”, a jak wiadomo takie umowy generują wysokie koszty. Wiemy na pewno, że wpłaty naszych darczyńców na obecnym poziomie nie wystarczą na pokrycie bieżącej działalności, dlatego konieczne jest pozyskiwanie dodatkowych środków ze źródeł innych niż patronite.pl – komentuje Magda Jethon.

Drugim istotnym „kosztochłonnym” elementem było powstanie nowej wersji aplikacji Radia Nowy Świat i jej rozbudowa. W roku 2022 nowe funkcjonalności oraz modyfikacje i usprawnienia aplikacji kosztowały ponad 350 tys. złotych. Rok 2022 był też drugim pełnym rokiem obrotowym i w porównaniu z rokiem 2021 koszty działalności operacyjnej wzrosły o prawie 1,6 mln złotych.

Według badania Krajowego Instytutu Mediów, w okresie od grudnia ub.r. do maja, Radio Nowy Świat miało 0,6 proc. zasięgu i 198,8 tys. codziennych słuchaczy, a Radio 357 – 0,9 proc. zasięgu i 276,7 tys. codziennych słuchaczy. Udział rozgłośni w rynku słuchalności radia przez internet zmalał z 9,5 do 9,2 proc. Zmalał także średni dobowy udział słuchalności z 204 do 198 minut.

Radio Nowy Świat rozpoczęło nadawanie w 2020 r. W grudniu 2022 r. stacja nawiązała współpracę z Grupą Eurozet, nadawcą m.in. Radia ZET. Ich wspólna oferta handlowa obejmuje sponsoring oraz akcje niestandardowe. Radio Nowy Świat zapewnia, że nie będzie nadawać reklam.

Rozgłośnię wspiera obecnie 33,7 tys. patronów, deklarując miesięczne wpłaty w łącznej wysokości 706 tys. zł.