Nowym redaktorem naczelnym miesięcznika „Dialog”, jednego z najważniejszych czasopism poświęconych dramaturgii współczesnej, został dr Antoni Winch. Redakcja od dwóch dni protestowała przeciwko „przynoszeniu redaktora w teczce”. Chciała, aby decyzja o mianowaniu nowego szefa zapadła po uzgodnieniu z redakcją i rada programową pisma.
Stanowisko redaktora naczelnego „Dialogu” objął dr Antoni Winch – poinformował w czwartek Instytut Książki, wydawca pisma, nadzorujący miesięcznik w imieniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego. Poprzedni szef redakcji, Jacek Sieradzki, po ponad trzydziestu latach sprawowania tej funkcji, przeszedł pod koniec stycznia tego roku na emeryturę.
Antoni Winch urodził się w 1986 roku. Jest adiunktem w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, od 2021 roku redaguje dział prozy miesięcznika „Twórczość”, a od 2022 roku kieruje działem literackim Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. W pracy naukowej zajmuje się twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza, Sławomira Mrożka i Hanocha Levina.
W swoim dorobku ma książki Dramat ciemnych gier. Teatr absurdu pre-postczłowieka (Warszawa 2015) oraz Szkoda Zachodu. Witkacy – Mrożek – Levin (Warszawa 2021) i liczne artykuły naukowe. Wielokrotnie wyróżniany, otrzymał m.in. nagrodę za najlepszy scenariusz oryginalny słuchowiska radiowego na festiwalu Dwa Teatry Sopot 2016 za słuchowisko Zagwazdrane żyćko. Rzecz o zakopiańskiej miłości (reż. Łukasz Lewandowski) i Grand Prix festiwalu Dwa Teatry Sopot 2018 jako współautor scenariusza słuchowiska Ordonka (reż. Dariusz Błaszczyk). W 2016 roku jego dramat Hanoch odchodzi bez słowa, w reżyserii Dariusza Błaszczyka, został zrealizowany jako spektakl telewizyjny w ramach programu TEATROTEKA przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Na łamach „Dialogu” publikował eseje i teksty dramatyczne.
Antoni Winch nowym naczelnym „Dialogu”. Awantura w redakcji
„Obejmując stanowisko Antoni Winch ocenił, że działalność miesięcznika „Dialog”, prowadzona przez dotychczasowy skład redakcyjny, nakierowana była, z jednej strony, na sprawy literatury dramatycznej i teatru, z drugiej zaś, na szeroko rozumiane sprawy społeczne, ekonomiczne, obyczajowe, kulturowe, polityczne itp., co stanowi wartość niewątpliwie godną zachowania. Nowy redaktor naczelny przypomniał, że sztuki sceniczne od zawsze wyrastały z określonych warunków historycznych, socjologicznych czy gospodarczych, w jakich powstawały, były ich swoistym świadectwem i komentarzem. Wskazał, że aktualna linia czasopisma wymaga nie tylko utrzymania, ale także pogłębienia – otwarcia na nowe interpretacje, dyskursy i refleksje” podaje Instytut Książki.
Od poniedziałku 24 kwietnia redakcja „Dialogu” alarmowała, że Instytut Książki podległy ministrowi PiS chce im narzucić szefa. „Dowiedzieliśmy się właśnie, że w środę zostanie przyprowadzony do siedziby „Dialogu” nowy redaktor naczelny. Nikt nam nie chce zdradzić, kto to jest, nikt z nami tego nie konsultował. Może ktoś z Was wie? – zapytała redakcja na Facebooku.
– Nasz sprzeciw budzi przede wszystkim tryb wyboru redaktora naczelnego – poinformowała portal Wirtualnemedia.pl redakcja „Dialogu”. Zespół nie zgadza się na to, żeby ich szefem została osoba „przyniesiona w teczce”. Dodają, że „wybór redaktora naczelnego pisma powinien odbywać się w konsultacji z zespołem redakcyjnym oraz radą programową pisma”.
„Dialog” podlega ministrowi Piotrowi Glińskiemu
„Dialog” to miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej – teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej. Został założony w 1956 roku przez Adama Tarna, dramatopisarza i tłumacza, który kierował pismem do 1968 roku. Ogromny wpływ na kształt miesięcznika miał Konstanty Puzyna, krytyk, który współzakładał pismo, a potem był jego redaktorem naczelnym od 1972 roku aż do śmierci w 1989 roku. Naczelnymi byli także Stanisław Stampf’l (1968-1971) i Jerzy Koenig (1989-1990).
Od 1991 roku „Dialogiem” kierował Jacek Sieradzki. Podstawowym zadaniem pisma jest publikacja tekstów dramatycznych. W każdym numerze miesięcznika od prawie pięćdziesięciu lat ukazuje się co najmniej jedna polska sztuka lub scenariusz. Drukowane są także starannie wybrane tłumaczenia najciekawszych współczesnych sztuk obcojęzycznych. W sumie uzbierało się już prawie dwa tysiące dzieł dramatycznych, co jest, jak się zdaje, wynikiem bez precedensu w światowym piśmiennictwie teatralnym. Sztukom towarzyszą na łamach „Dialogu” eseje, rozmowy redakcyjne, felietony, szczegółowe prezentacje sylwetek dramatopisarzy, a także informacje o życiu współczesnego teatru.
Miesięcznik „Dialog” to czasopismo patronackie Instytutu Książki wydawane na zlecenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego.