Od kilku tygodni w tygodniku „Sieci” (Fratria) ukazuje się prośba Michała Karnowskiego o prenumerowanie drukowanej wersji pisma. – W tym krytycznym roku Polska szczególnie potrzebuje silnych propolskich mediów – podkreśla Karnowski. Fratria zarabia głównie z reklam, w ostatnich trzech latach wypłaciła swoim udziałowcom, m.in. braciom Karnowskim, ponad 9 mln zł dywidend.
– Siedem lat wspólnej, bo także Państwa, walki o utrzymanie demokratycznego wyboru Polaków, o prawdę w życiu publicznym, przeciw sorosowym i niemieckim nagonkom, mafiom natowskim, paliwowym i gangom „złotych chłopców”, krajowym i zewnętrznym puczom, a także bezprawnym berlińsko-brukselskim sankcjom nałożonym na Polskę, przyniosło wielki efekt – wylicza w komunikacie do czytelników Michał Karnowski, publicysta „Sieci” i członek zarządu ds. wydawniczych we Fratrii.
– W ciągu ostatniego roku dodaliśmy wszyscy do tej listy odparcie ataku na polskie granice, mimo objawionej V Kolumny i wielki wkład w przeciwstawienie się barbarzyńskiej napaści rosyjskiej na Ukrainę. Mimo pandemii, putinflacji, wszystkich trudności i presji, Polska idzie mocno w górę, realizuje potężne inwestycje, wzmacnia niezależność gospodarczą, dba wreszcie o rodziny, seniorów i młodzież. Polska odzyskała też ambicję i sprawczość – podkreśla.
Karnowski zaznacza, że „w tym krytycznym roku Polska szczególnie potrzebuje silnych propolskich mediów”. – Dlatego zwracamy się do Państwa z prośbą o wsparcie, o ten gest pomocy, o zaprenumerowanie tygodnika „Sieci”. Dla siebie lub kogoś bliskiego – sugeruje.
Pod tekstem podano ceny różnych wariantów prenumeraty „Sieci” (także w pakiecie z miesięcznikiem „Sieci Historii”), a także formularz pozwalający łatwo wykupić prenumeratę w placówce Poczty Polskiej.
Wcześniej apel Karnowskiego na wPolityce
W nowym numerze „Sieci” komunikat Michała Karnowskiego pojawił się na drugiej stronie, w poprzednim był na ostatniej.
To skrócona wersja artykułu, który na portalu wPolityce.pl zamieszczono pod koniec marca. Wtedy Karnowski prosił o subskrybowanie elektronicznej wersji „Sieci”.
Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w ub.r. średnia sprzedaż „Sieci” wynosiła 31 184 egz., z czego 26 259 egz. w wersji papierowej, a 4 924 egz. w elektronicznej.
W ub.r. „Sieci” były najczęściej cytowanym tygodnikiem w Polsce, inne media powoływały sie na pismo ponad 5,6 tys. razy – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów.
Wydawca „Sieci” z zyskami i dywidendą
Spółka zarabia głównie na wpływach reklamowych – w 2021 roku było to 27,17 mln zł, czyli 79 proc. łącznych wpływów firmy. Fratria, do której należą tygodnik „Sieci”, serwis wPolityce.pl, miesięcznik „Gazeta Bankowa” i Telewizja wPolsce.pl, w 2021 roku zanotowała spadek przychodów o 6 proc. do 34,39 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 2,7 proc. jej zysk netto zmalał z 7,14 do 4,59 mln zł.
Natomiast w 2020 roku mimo wybuchu epidemii przychody firmy zmniejszyły się jedynie o 0,3 proc. do 36,58 mln zł (te z reklam wzrosły o 6,3 proc.), a zysk netto poszedł w górę z 3,18 do 7,14 mln zł. Spółka regularnie dzieli się zyskiem z udziałowcami: w ub.r. wypłaciła 4,57 mln zł, rok wcześniej 7,14 mln zł. Natomiast w 2020 roku do udziałowców trafiło 3,17 mln zł, a rok wcześniej 1,5 mln zł.
W 2021 roku niemal 40 proc. wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło ze spółek Skarbu Państwa. Najmocniej promowały się w tygodniku PKN Orlen (za 7,4 mln zł), Lotos (3,9 mln) i Totalizator Sportowy (3,6 mln) – wynika z analizy prof. Tadeusza Kowalskiego (dane z Kantar Media). Do „Sieci”, „Do Rzeczy” i „Gazety Polskiej” trafiło w sumie blisko 44 proc. budżetów reklamowych państwowych podmiotów przeznaczonych na czasopisma.
50,26 proc. udziałów Fratrii należy do Spółdzielczego Instytutu Naukowego G. Bierecki (Grzegorz Bierecki to senator klubu PiS i twórca SKOK-ów). 28,01 proc. walorów ma agencja marketingowa Apella (odpowiada m.in. za komunikację SKOK-ów i Kasy Stefczyka), 16,25 proc. – Jacek Karnowski (redaktor naczelny „Sieci”), 4,94 proc. – Michał Karnowski (członek zarządu spółki), a 0,54 proc. – Romuald Orzeł (prezes zarządu).