W czwartek zaprezentowano czterech głównych zwycięzców konkursu World Press Photo 2023, którzy zostali nagrodzeni w kategoriach World Press Photo of the Year (Zdjęcie Roku), Story of the Year (Fotoreportaż Roku), Long-Term Project Award (Nagroda za projekt długoterminowy) oraz Open Format Award (Nagroda za projekt multimedialny).
Jak można było się spodziewać, główną nagrodę zdobył ukraiński fotoreporter Jewhen Małoletka. Jego zdjęcie „Mariupol Maternity Hospital Airstrike” pokazuje Irynę Kalininę, ranną kobietę w ciąży. Jest ona ewakuowana ze szpitala położniczego, który 9 marca 2022 roku został zdewastowany podczas rosyjskiego nalotu w Mariupolu w Ukrainie. Jej dziecko, chłopczyk Miron zmarł w czasie porodu, Iryna – pół godziny później.
Autor zdjęcia Jewhen Małoletka jest fotografem wojennym, dziennikarzem i filmowcem z Berdiańska. Od 2014 roku Małoletka relacjonuje wojnę w Ukrainie. Relacjonował także rewolucję Euromajdanu, protesty na Białorusi, wojnę o Górski Karabach i pandemię COVID-19. Jest wolnym strzelcem, współpracującym z Associated Press, Al Jazeera, Der Spiegel i innymi światowymi mediami.
Za Fotoreportaż Roku nagrodzony został duński fotograf Mads Nissen, za cykl „The Price of Peace in Afghanistan”. To dziewięć „zapadających w pamięć, ale pięknych zdjęć, przedstawiających codzienne życie ludzi żyjących pod rządami talibów w Afganistanie po wycofaniu się sił amerykańskich i sojuszniczych”.
Historia została pokazana przez pryzmat rodziny 15-letniego Khalila Ahmada z Heratu, którego rodzice z nędzy zdecydowali się sprzedać za 3500 dol. nerkę chłopca. Od tego czasu chłopiec cierpi, a jego stan zdrowia stale się pogarsza. Fotoreportaż zwraca też uwagę na rosnący afgański czarny rynek handlu organami.
„Mam nadzieję, że dzięki tej pracy bardziej niż cokolwiek innego poruszę nie tylko świadomość, ale także zaangażowanie dla milionów Afgańczyków, którzy rozpaczliwie potrzebują teraz żywności i pomocy humanitarnej” – powiedział o swojej pracy Nissen.
Nagrodę za projekt długoterminowy pod tytułem „Battered Waters” otrzymała Anush Babajanyan. Jej praca ukazała problem niedoboru wody w czterech krajach Azji Środkowej, zmagających się z kryzysem klimatycznym.
To wykonana dla „National Geographic Society” historia czterech postsowieckich państw – Tadżykistanu, Kirgistanu, Uzbekistanu i Kazachstanu, których głównym problemem jest dostęp do wody i susza. Autorka zdjęć koncentruje się na narracjach społecznych i osobistych historiach. Jest członkiem VII Photo Agency i National Geographic Explorer.
„Był to mocny projekt wizualny, który zagłębiał się w złożoną, wielowarstwową opowieść o zróżnicowanym wpływie zmian klimatycznych w Azji Środkowej. Autorka uniknęła regionalnych stereotypów i zamiast tego w przemyślany sposób przedstawia zmagania o wodę, przedstawiając zróżnicowane relacje ludzi i sposoby korzystania z wody w jej różnych formach” – skomentowało swój wybór Jury.
W kategorii Open Format Award zwyciężył z kolei projekt „Here, The Doors Don’t Know Me” autorstwa Mohameda Mahdyego. Mahdy stworzył internetowy projekt, badający wpływ podnoszącego się poziomu wód na lokalną społeczność w Al Max, wiosce rybackiej położonej wzdłuż kanału Mahmoudiyah w Aleksandrii w Egipcie.
O autorze napisano, że jest wirtualnym gawędziarzem. Jego praca koncentruje się na ukrytych i często niewidocznych społecznościach w Egipcie, zajmując się różnorodnymi kwestiami kulturowymi i społecznymi.
„Ten internetowy projekt fotograficzny wyróżniał się wykorzystaniem szeregu dostępnych narzędzi do opowiedzenia wyjątkowej historii o społeczności rybaków w Aleksandrii. Zestaw obrazów, audio, odręcznego zapisu, map i rysunków projektu podkreślił i tak już doskonały wybór fotografii. Jury było pod wrażeniem dokładnych poszukiwań i zaangażowania fotografa w pracę nad zdjęciami, co zaowocowało holistyczną historią i dało widzom możliwość wizualizacji i interakcji z omawianym problemem” – podkreśliło Jury.
Czterech zwycięzców – Jewhen Małoletka, Mads Nissen, Anush Babajanyan i Mohamed Mahdy – wybranych spośród 24 zwycięzców regionalnych, zostało wskazanych przez niezależne światowe jury spośród ponad 60 tys. zgłoszeń.
– Czterech światowych zwycięzców reprezentuje najlepsze zdjęcia i historie z najważniejszych i najpilniejszych tematów 2022 roku – stwierdził Brent Lewis, przewodniczący jury. Dodał, że autorzy i ich fotografie pomagają nam dostrzec uniwersalność ludzkiej natury.
World Press Photo to najbardziej prestiżowy konkurs fotografii prasowej. Organizowany jest od 1955 roku. Każdy zwycięzca światowej edycji konkursu otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. euro oraz dodatkową nagrodę rzeczową.