Polskie Radio w przeciwieństwie do prywatnych firm medialnych utrzymało poziom zatrudnienia – tak prezeska spółki Agnieszka Kamińska odpowiedziała na kolejną prośbę związkowców o podwyżki dla pracowników. Dodała przy okazji, że publikacje „w tzw. mediach branżowych” mają wpływ na pozycję biznesową radia.
Działające w Polskim Radiu związki zawodowe w połowie października kolejny raz poprosiły spółkę o podwyżki dla pracowników. W tym tygodniu związkowcy otrzymali odpowiedź od prezeski radia Agnieszki Kamińskiej.
Agnieszka Kamińska w odpowiedzi na pismo związkowców – do którego dotarł „Presserwis” – przypomniała, że ze względu na pandemię COVID-19 największe spółki medialne przeprowadziły obniżki wynagrodzeń (do 20 proc.) i redukcję zatrudnienia, w tym zwolnienia grupowe. „W tym czasie Polskie Radio nie tylko nie dokonało systemowej redukcji zatrudnienia, ale również utrzymało poziom wynagrodzeń” – wskazała prezeska. Przywołuje również informacje z ostatnich tygodni, kiedy duże koncerny medialne ogłosiły zwolnienia grupowe i zamykanie tytułów prasowych. „Jedno z wydawnictw branżowych nazwało ten czas »czarnym piątkiem« na polskim rynku medialnym” – napisała Kamińska.
Zwróciła uwagę związkom zawodowym, że „Polskie Radio utrzymało zarówno zatrudnienie, jak i poziom wynagrodzeń, mimo że ze względu na rosnące koszty funkcjonowania (np. inflacja, energia elektryczna i inne) również musi ograniczać wydatki, tak jak inne spółki medialne”.
Prezeska Polskiego Radia przekonuje, że „zarząd ma świadomość potrzeby podnoszenia i urealniania uposażeń pracowników”. „Takie procesy są realizowane, o czym Państwa informowałam podczas naszego spotkania. W pierwszej kolejności i w ramach możliwości spółki podnoszone są wynagrodzenia osób z najmniejszymi uposażeniami i proces ten będzie kontynuowany” – zapowiedziała.
Agnieszka Kamińska stwierdziła również, że zarówno związkowcy, jak i zarząd „zdają sobie doskonale sprawę z faktu publikowania, zwłaszcza w tzw. »mediach branżowych« nieprawdziwych i oszczerczych informacji dotyczących Polskiego Radia, które mają wpływ na postrzeganie naszej instytucji oraz jej pozycję biznesową”. Jej zdaniem szczególnie „Program III Polskiego Radia stał się celem zorganizowanej kampanii zniesławiającej i inspirowanych ataków medialnych, a liczba oczerniających i nieprawdziwych informacji na temat Trójki była bezprecedensowa”.
Z naszych informacji wynika, że na początku sierpnia Agnieszka Kamińska pierwszy raz od kiedy kieruje spółką spotkała się ze związkami zawodowymi. Odbyło się ono w czasie, kiedy w radiu nie było szefów dwóch – uznawanych za opozycyjne – związków zawodowych.
Zgodnie ze skorygowanym planem programowo-finansowym przychody Polskiego Radia w 2022 roku mają być o 8,1 proc. niższe niż w 2021 roku. Jak spodziewa się spółka, przychody z abonamentu (wpływy abonamentowe i rekompensata z tytułu utraconych wpływów) w tym roku wyniosą 252,9 mln zł (spadek o 11,5 proc.), a przychody własne – 65,3 mln zł (wzrost o 5 proc.). Koszty działalności operacyjnej mają wzrosnąć o 5 proc., do 380,4 mln zł, a to oznacza, że Polskie Radio zakończy 2022 rok z 63,6 mln zł straty (w 2021 roku wyniosła ona 19,9 mln zł).