Mariusz Pilis, wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, będzie bohaterem odcinka inaugurującego drugi sezon cyklu „SDP Cafe”. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją zmienić ma się nieco formuła spotkań. Kolejny „SDP Cafe” znów dofinansowuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Start – w listopadzie.
Pierwsza odsłona cyklu została zaprezentowana we wrześniu 2021 roku. W ramach projektu, SDP od 6 września ub. roku transmitowało rozmowy z dziennikarzami pod nazwą „SDP Cafe – podaj dalej…”. Bohaterami 36-odcinkowego cyklu byli wyłącznie dziennikarze – twórcy kultury, a formuła zakładała, że w kolejnych odcinkach gość może stać się gospodarzem i zaprosić na rozmowę następną osobę.
W pierwszym odcinku, transmitowanym 6 września na kanale SDP na YouTube oraz na stronie Sdp.pl, gościem prezesa SDP Krzysztofa Skowrońskiego była dziennikarka telewizyjna Anna Popek. W kolejnych pojawiali się m.in. Tadeusz Płużański, Dominika Cosic, Przemysław Babiarz czy Agata Puścikowska. Filmy miały jednak niewiele, bo średnio 100 – 200 wyświetleń. Najwięcej wyświetleń zanotowała rozmowa z Wojciechem Cejrowskim (ponad 56 tys) i Janem Pospieszalskim (81 tys. wyświetleń).
Startuje druga część cyklu
Formuła startującej w listopadzie drugiej odsłony cyklu zostanie poddana liftingowi. Rozmówcami będą bowiem nie tylko dziennikarze – twórcy, ale i ludzie kultury. – Oczywiście nie oznacza to, że wśród gości zabraknie osób związanych z mediami. Na przykład bohaterem pierwszego odcinka będzie Mariusz Pilis, dziennikarz, korespondent wojenny, ale też scenarzysta, reżyser, autor filmów dokumentalnych – informuje Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. Pilis zasiada w zarządzie głównym SDP – jest wiceprezesem Stowarzyszenia.
Kolejna zmiana: rok temu goście zapraszani byli do „kawiarenki” zaaranżowanej w Domu Dziennikarza przy ul. Foksal 3/5 w Warszawie. Tym razem twórcy cyklu będą odwiedzali bohaterów w ich domach – z kamerą i mikrofonem. Tylko niektórzy będą zapraszani na Foksal. – Jedno na pewno się nie zmieniło, „SDP Cafe” to nadal będzie miejsce, gdzie spotykamy ciekawe osoby i podczas szczerej rozmowy poznajemy ich twórczość, życie, pasje, sposób patrzenia na świat, czasami tajemnice – zapewniają członkowie SDP.
Mniej spotkań w nowej serii
W nowej edycji „SDP Cafe” zaplanowano 15 spotkań, ich emisja rozpocznie się w listopadzie na portalu sdp.pl i na Stowarzyszenia na YouTube. Kto będzie następnym gościem po Mariuszu Pilisie – tego jeszcze nie wiadomo.
Projekt dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury oraz Narodowego Centrum Kultury. W ramach programu Edukacja kulturalna, którego celem jest „wspieranie zadań z zakresu edukacji kulturalnej, ważnych dla rozwoju kapitału społecznego” SDP otrzymało w ubiegłym roku od Ministerstwa Kultury 258 tys. zł na program „Dziennikarze – twórcy kultury”. To jedna z wyższych kwot udzielonych dofinansowań.
W 2020 roku łączne przychody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich zmalały o 27,4 proc. do 3,72 mln zł, a przy spadku kosztów o 12,1 proc. do 4,8 mln zł jego strata netto pogłębiła się z 264,9 tys. zł do 1,07 mln zł – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. Wpływy gospodarcze SDP spadły z 4,42 do 2,47 mln zł. Przychody z Domu Pracy Twórczej w Kazimierzu Dolnym poszły w dół z 1,87 mln zł do 531,3 tys. zł. Natomiast Wpływy z Domu Dziennikarza przy ul. Foksal w Warszawie zmniejszyły się z 1,87 do 1,64 mln zł, a z Centrum Prasowego Foksal – z 649 do 275,1 tys. zł.