We współpracy z Jigsawem psychologowie z uniwersytetów w Cambridge i Bristolu stworzyli 90-sekundowe klipy mające na celu „zaszczepienie” przed szkodliwymi treściami w mediach społecznościowych.
Klipy, które będą wyświetlane w boksach reklamowych na YouTube, a także na innych platformach, takich jak Twitter, TikTok i Facebook, mają na celu pomóc identyfikować manipulacje w przekazywanych wiadomościach.
„Jeśli powiesz ludziom, co jest prawdą, a co fałszem, wiele osób będzie się spierać, ale można przewidzieć techniki, jakie zostaną wykorzystane do rozpowszechniania dezinformacji, tak jak w przypadku kryzysu ukraińskiego” – zauważył Jon Roozenbeek, główny autor raportu na temat badań przeprowadzonych przed rozpoczęciem kampanii.
Kampania ma na celu budowanie odporności na narracje skierowane przeciwko uchodźcom, we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, weryfikatorami faktów, naukowcami i ekspertami od dezinformacji.
„Myślimy o tym jako o eksperymencie pilotażowym, więc nie ma absolutnie żadnego powodu, aby to podejście nie mogło być skalowane na inne kraje” – przekazała w wywiadzie Beth Goldberg, szefowa badań w Jigsaw. „Polska została wybrana, ponieważ ma najwięcej ukraińskich uchodźców” – powiedziała. Kampania potrwa przez miesiąc.
Jigsaw to inkubator stworzony przez Google. Pracuje nad rozwiązaniami technologicznymi, próbując zwalczać ekstremizm, cenzurę online, cyberataki, chronić dostęp do informacji.