Krajowy Instytut Mediów nawiązał współpracę z TVP i TVN

Krajowy Instytut Mediów (KIM) nawiązał współpracę z dwoma nadawcami telewizyjnymi – Telewizją Polską i TVN.

Krajowy Instytut Mediów, powołany na początku br. przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dostarczy stacjom telewizyjnym zintegrowaną wiedzę o audytoriach mediów elektronicznych. Rozmowy dotyczące tego projektu są również realizowane z Telewizją Puls, a także Związkiem MOC TV, który reprezentuje niemalże cały rynek nadawców telewizyjnych.

– Tworzymy obecnie największe w Polsce repozytorium wiedzy o mediach, które połączy istniejące bazy danych, będące standardem badań telewizyjnych, video i online z wynikami badania założycielskiego i powstającego panelu walidacyjnego. Zintegrujemy w ten sposób szeroki strumień danych pasywnych z tymi pochodzącymi z deklaracji konsumentów. Przyjęte przez nadawców zaproszenie do współtworzenia architektury i funkcjonalności tego rozwiązania to krok w stronę wypracowania nowych standardów w obszarze walutowych badań mediów w Polsce – mówi Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytut Mediów.

Obecnie KIM razem z MOC TV pracuje nad listem intencyjnym oraz szczegółowym długoterminowym porozumieniem o współpracy.

W lipcu ruszy pilotaż jednoźródłowego badanie mediów Krajowy Instytut Mediów w lipcu rozpocznie realizację jednoźródłowego badania założycielskiego konsumpcji mediów prowadzonego na próbie ponad 30 tys. gospodarstw domowych. Pierwsze wyniki badania będą dostępne w sierpniu br.

W maju trzy firmy badawcze – Ipsos, Kantar i PBS – będą realizowały na zlecenie KIM prace terenowe. Będzie to ostatnia faza przygotowań do rozpoczęcia badania pilotażowego.

Projekt będzie realizowany na losowej próbie ponad 30 tys. gospodarstw domowych, ma w nim wziąć udział 60 tys. respondentów. Równolegle powstanie hybrydowy, telemetryczny panel z 3 tys. panelistów oraz 10 tys. panel trendów. Badanie będzie miało charakter ciągły. Jego efektem ma być kompleksowe zaprezentowanie obrazu konsumpcji mediów w Polsce (radia, telewizji, internetu).

Równolegle z pilotażem badania założycielskiego, KIM będzie tworzył hybrydowy panel walidacyjny oparty o technologie soundmatching oraz watermarking. Zasoby Instytutu będą także sukcesywnie wzbogacane o niedeklaratywne dane konsumenckie pochodzące m.in. od operatorów telekomunikacyjnych, z paneli konsumenckich oraz programów lojalnościowych.

Dostępność pierwszej hybrydowej bazy o wysokim poziomie szczegółowości (granulacji), pozwalającym na analizę specyficznych grup celowych, przewidywana jest na początek czwartego kwartału br. Wyniki zebrane przez KIM będą rozwinięciem i uszczegółowieniem danych dostarczanych przez istniejące na rynku pomiary mediów elektronicznych.

W założeniach, rynek zachowa obecne waluty mediowe zyskując obiektywne uniwersa, dokładną kalibrację demografii konsumentów oraz nową, zintegrowaną wiedzę opartą o technologię big data.

– TVN od kilku lat uczestniczy w działaniach, mających na celu poprawę jakości badań mediów w Polsce. W ramach tych aktywności wspieramy projekty KIM, które w naszej ocenie prowadzą do zapewnienia znacznie bardziej precyzyjnych informacji o konsumpcji mediów elektronicznych i jednocześnie zachowania dotychczasowego dorobku w zakresie pomiaru widowni. Dokładniejsze dane to lepiej adresowany przekaz reklamowy, bardziej precyzyjne rozliczenia i lepsza oferta dla reklamodawców – mówi Radosław Ziółek, dyrektor działu badań programowych TVN.

KIM w ramach badania mediów będzie zbierał Dane Ścieżki Zwrotnej (RPD – Return Path Data) pochodzące z 5 mln gospodarstw domowych podłączonych do sieci operatorów kablowych i pozwalające na zwiększenie dokładności danych telemetrycznych.

Baza RPD wraz z dedykowanymi narzędziami do analizy w wymiarze ogólnopolskim będzie tworzyła kolektor logów z zastosowaniem nie tylko na potrzeby kalibracji danych walutowych.

– Przygotowana przez KIM koncepcja fuzji różnych źródeł danych jest ważnym krokiem w stronę wzrostu jakości pomiarów widowni. Wierzymy, że umożliwi precyzyjne rozliczenia nadawców z platformami dystrybucyjnymi, także tymi związanymi z zasadą must carry, must offer. Jest to także element przyszłego modelu rozliczeniowego w ramach DAI (Dynamic Advertisement Insertion) – dodaje Marcin Klepacki, dyrektor biura dystrybucji TVP.

Krajowy Instytut Mediów – zadania

KIM ma głównie zajmować się badaniem założycielskim w ramach prac nad nowym, jednoźródłowym pomiarem mediów (KRRiT pracuje nad nim od kwietnia 2018 roku wspólnie z rynkiem – przyp.red.). Badanie założycielskie ma być przeprowadzone na próbie co najmniej 30 tys. gospodarstw domowych (62 tys. pomiarów indywidualnych), realizowane z założeniem wysokiego wskaźnika odpowiedzi na próbie Teryt GUS. Szefem Instytutu jest Mirosław Kalinowski.

Zadaniem Krajowego Instytutu Mediów będzie również „tworzenie i wspieranie standardów rynkowych” w zakresie realizacji pomiarów na próbach losowych, rekrutacja i utrzymanie paneli telemetrycznych. Instytut ma być również partnerem badawczym i świadczyć usługi dla innych organizacji, które zajmują się organizowaniem badania mediów w Polsce.