W najbliższą środę udostępniony zostanie portal społecznościowy Albicla.com przygotowany przez Kluby „Gazety Polskiej”. – Będziemy go rozwijać, aż doprowadzimy do momentu, gdy będzie alternatywą dla dominacji kilku cybernetycznych zamordystów – zapowiada Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”.
Start serwisu Albicla.com Tomasz Sakiewicz zapowiedział w niedzielę w swoim programie „Polityczna kawa” w Telewizji Republika. Zaznaczył, że witryna została uruchomiona w ramach sprzeciwu wobec cenzury zastosowanej ostatnio przez Facebook, Twitter i YouTube wobec ustępującego prezydenta USA Donalda Trumpa. –
Niebezpieczne zjawiska monopolizacji i cenzury narastały od kilku lat, ale teraz osiągnęły apogeum. Musimy, mamy obowiązek się temu przeciwstawić. Jedyną radą jest tworzenie własnych mediów elektronicznych – dodał Sakiewicz w komunikacie prasowym przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl. – Mamy już silne strony internetowe, które czytają miliony osób. Teraz trzeba je połączyć z mediami społecznościowymi – podkreślił redaktor naczelny „Gazety Polskiej”.
Rejestracja na Albicla.com od 20 stycznia
Nie podano na razie, jakie funkcjonalności będą dostępne na Albicla.com. Szczegółowe informacje mają pojawić się w najbliższą środę wraz ze startem witryny.
Nazwa serwisu Albicla to skrót łacińskiego wyrażenia „aquila alba” oznaczającego „orzeł biały”.
– Choć jest on w wersji wymagającej jeszcze wiele pracy, to patrząc na rozwój wypadków – nie możemy czekać. Będziemy go rozwijać, aż doprowadzimy do momentu, gdy będzie alternatywą dla dominacji kilku cybernetycznych zamordystów – zapowiedział Tomasz Sakiewicz.
11 stycznia Stowarzyszenie „Królestwo Wolnych Słowian” uruchomiło serwis społecznościowy WolniSlowianie.pl. Twórcy witryny zapowiadali, że w przeciwieństwie do globalnych platform społecznościowych nie będą kasować treści użytkowników z powodów ideologicznych. Jednak profile twórcy internetowego Krzysztofa Gonciarza i serwisu Niebezpiecznik krótko po założeniu zostały usunięte przez administrację bez podania przyczyny.
Donald Trump zablokowany przez Facebooka, Twittera i YouTube’a
W drugiej połowie zeszłego tygodnia Facebook (do którego należą też Instagram i WhatsApp) oraz Twitter zablokowały profile prezydenta USA Donalda Trumpa.
To pokłosie zamieszek, które 6 stycznia wywołali na Kapitolu zwolennicy Trumpa. Ustępujący prezydent początkowo nie potępił jednoznacznie ich zachowania, stwierdził, że rozumie ich rozgoryczenie i kolejny raz zakwestionował uczciwość ostatnich wyborów prezydenckich. Facebook i Twitter szybko zablokowały nagranie z tymi stwierdzeniami.
Szef Facebooka Mark Zuckerberg poinformował, że na profilach Donalda Trumpa na FB i Instagramie nowe treści nie będą mogły być publikowane przynajmniej do końca jego kadencji.
Natomiast z Twittera całkowicie usunięto konto osobiste Trumpa, pozostawiono natomiast profile Białego Domu, prezydenta USA (@POTUS) i Pierwszej Damy. W ostatnich dniach akcje Twittera znacząco potaniały na amerykańskiej giełdzie.
Szef portalu Jack Dorsey przyznał, że usunięcie profilu Donalda Trumpa jest dla niego osobistą porażką, ponieważ dowodzi, że na platformie nie wypromowano zdrowej debaty. – Jest to niebezpieczny precedens, pokazuje bowiem, że jednostka lub korporacja może skutecznie kontrolować część debaty toczącej się w skali całego globu. Przyszedł czas, by poważnie zastanowić się nad naszymi działaniami i środowiskiem, jakie nas otacza – ocenił Dorsey.
Z kolei YouToube, należący do koncernu Alphabet kontrolującego także Google, w zeszłą środę zablokował kanał Donalda Trumpa przynajmniej na siedem dni, jako przyczynę podając publikację treści zachęcających do przemocy.
Ile zarabiają media Strefy Wolnego Słowa?
W 2019 r. Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca „Gazety Polskiej”, zanotowało spadek przychodów o 0,4 proc. do 17,94 mln zł oraz zysku netto z 311,9 do 305,8 tys. zł. Firma spisała na straty 613,3 tys. zł należności od Ruchu. Przy czym jej przychody reklamowe zwiększyły się o 4,4 proc.
Według danych ZKDP w sierpniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Gazety Polskiej” wynosiło 24 129 egz., po wzroście rok do roku o 7,87 proc.
Firma Słowo Niezależne, wydawca portalu Niezalezna.pl i miesięcznika „Nowe Państwo”, osiągnęła w 2019 r. wzrost przychodów o 36,5 proc. do 8,55 mln zł oraz zysku netto z 441,6 tys. zł do 1,1 mln zł. Wpływy z reklam poszły w górę o 38 proc.
Natomiast spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 8,3 proc. do 16,06 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 9,2 proc. jej wynik netto poszedł w górę z 1,4 mln zł straty do 913,1 tys. zł zysku. Jej wpływy reklamowe zwiększyły się o 11,09 proc.
Z kolei Telewizja Republika osiągnęła w 2019 r. wzrost przychodów sprzedażowych o 20,9 proc. do 16,34 mln zł oraz spadek straty netto z 2,96 do 1,6 mln zł. 52 proc. wpływów pochodziło ze sponsoringu, głównie od firm państwowych, natomiast projekt Poland Daily był finansowany przez Polską Fundację Narodową.