Rusza druga odsłona akcji dziennika „Rzeczpospolita” (Gremi Media) pod hasłem „Odporni na dezinformację”. W jej ramach od czwartku 23 lipca dziennik będzie publikować wywiady rozwijające każdy z punktów dekalogu, jaki powstał na potrzeby kampanii. Wśród rozmówców są Jakub Bierzyński, prof. Jerzy Bralczyk, Dorota Gawryluk i Edwin Bendyk.
Redakcja opracowała 10 reguł, ułatwiających rozpoznanie fałszywych, zmanipulowanych treści. Pierwsza z nich głosi „News odnosi się do faktów nie do opinii. Opinie to zwykle interpretacje faktów”. A kolejne to: „Nie wystarczy mieć poglądy. Do oceny sytuacji trzeba również włączyć myślenie”. „Opieraj się nie na jednym, a na możliwie wielu źródłach”. „Notka na platformie społecznościowej to nie zawsze jest wiarygodne źródło”. „Jeśli nie identyfikujesz źródła, nie powtarzaj newsa”. „Jeśli news wydaje ci się nieprawdopodobny, to pewnie tak jest”. „Jeśli masz wątpliwości wobec newsa, to tym ważniejsza jest jego weryfikacja”. „Pamiętaj, że granica między prawdą i fałszem jest bardzo cienka. To czasem jedno słowo”. „Pamiętaj, że polityka składa się niemal wyłącznie z nieprawdy”. „Zanim się wypowiesz, trzy razy pomyśl”.
Od czwartku co tydzień w „Rzeczpospolitej” i na rp.pl będzie publikowana rozmowa rozwijająca te punkty. – Jasno z nich wynika, że fake newsy są, istnieją i przybierają na sile, dlatego odbiorcy powinni być coraz ostrożniejsi. „Rzeczpospolita” jako lider wiarygodności czuje się w obowiązku demaskować źródła, które tworzą fałszywe, zmanipulowane informacje – mówi Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”. A w komentarzu na stronie RP.pl dodaje: – Utoniemy w kłamstwie, jeżeli nie będziemy umieli uszanować prawdy.
To druga już odsłona kampanii „Odporni na dezinformację”. Pierwsza jej część wystartowała w maju br. – Jest to nasza odpowiedź na problem fake newsów, których ilość drastycznie wzrosła w szczytowym okresie pandemii koronawirusa. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie niebezpieczeństw, jakie wiążą się z udostępnianiem tego typu informacji – mówi Cezary Piernikowski, dyrektor marketingu Gremi Media.
Pierwszy, wizerunkowy etap działań opierał się na trzech hasłach odwołujących się do najbardziej powszechnych źródeł i przyczyn powstawania fakenews’ów: „Komentarze z forum czy komentarze ekspertów?”, „Znajomość fejków czy znajomość faktów?”, „Opinie szerowane czy opinie szanowane?”
Za koncepcje oraz realizację kampanii „Odporni na dezinformację” odpowiada dział marketingu Gremi Media.
Z danych ZKDP wynika, że w maju br., średnia sprzedaż „Rzeczpospolitej” wyniosła 39 769 egz. Z kolei w czerwcu br. na portalu „Rzeczpospolitej” Rp.pl 4,07 mln internautów wykonało 20,64 mln odsłon.