„Przegląd Sportowy” nie będzie zmieniał cyklu wydawniczego

Paweł Wołosik

Według ekspertów mimo trudnego dla sportu czasu „Przegląd Sportowy” może sobie poradzić, ale musi postawić na rozwój w internecie. Zmiany personalne we władzach redakcji to pierwszy krok. Z naszych ustaleń wynika, że wydawca nie planuje w najbliższym czasie zmieniać cyklu wydawniczego dziennika.

Paweł Wołosik, dotychczasowy zastępca redaktora naczelnego „Przeglądu Sportowego” od czerwca pokieruje tytułem. Jego zastępcą będzie Kamil Wolnicki, dziennikarz gazety.Wołosik będzie odpowiedzialny za wydanie drukowane, wydawnictwa książkowe i specjalne oraz treści sportowe w dzienniku „Fakt”. Obejmie też nową funkcję zastępcy redaktora naczelnego serwisów sportowych online. Paweł Wołosik w rozmowie z „Presserwisem” nie chciał komentować informacji o zmianach.

Poprzedni redaktor naczelny „PS” Przemysław Rudzki odszedł z redakcji na początku września 2019 roku. Jego następcą miał być od wiosny 2020 roku Michał Kołodziejczyk, ale przed kilkoma miesiącami zrezygnował i wydawca szukał nowego naczelnego. W tym czasie p.o. naczelnym był Wołosik.

Problem z punktami sprzedaży

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że „PS” nie będzie zmieniał cyklu wydawniczego. Nasz rozmówca z redakcji mówi, że głównym problemem „PS” w czasie pandemii jest zamknięcie części punktów sprzedaży, a nie odwołanie wydarzeń sportowych. – Pokazaliśmy, że w czasie zawieszenia funkcjonujemy nie najgorzej. Sport powoli się odmraża, Bundesliga wystartowała, więc sprzedaż też powinna ruszyć – zaznacza.

Wiesław Podkański, honorowy prezes RAS Polska i były prezes Izby Wydawców Prasy, podkreśla, że trudne czasy epidemii „PS” ma już za sobą, zwłaszcza że wracają wydarzenia sportowe, na razie bez udziału publiczności. – Tym większa rola dziennikarzy sportowych, którzy powinni je relacjonować – mówi.

Jak dodaje, „PS” ma jednak wiele do zrobienia, jeśli chodzi o rozwój w sieci. – Jest w trudnej sytuacji, jeśli chodzi o liczbę odsłon, ale to absolutny lider, jeśli chodzi o czas przebywania użytkownika na stronie, to średnio pół godziny. Nie sądzę, żeby „Przeglądowi Sportowemu” groziło zniknięcie z rynku, ciągle funkcjonują czytelnicy kupujący go od zawsze. Ale warto przyzwyczajać nową grupę czytelników, że strony internetowe „PS” są dobrym źródłem informacji – dodaje Podkański.

Jego zdaniem również nie ma na razie mowy o zmianie cyklu wydawniczego tytułu, choć były już próby stworzenia dodatkowego, magazynowego wydania „PS”. – To przyzwyczajenie. Czytelnik codziennie kupuję nową gazetę, przestawienie tego to ryzyko. Nawet zmiana layoutu czy logo mogą być ryzykowne – mówi.

Czytelnicy przechodzą do online

– To najlepszy tego typu tytuł z gigantyczną historią i wiernymi czytelnikami. To, co robili do tej pory, robili dobrze – uważa Maciej Niepsuj, buying director w agencji mediowej MullenLowe MediaHub. Zaznacza, że spadki sprzedaży wydań drukowanych to naturalna kolej rzeczy. – Czytelnicy przechodzą do online. Pewnych tendencji nie da się zatrzymać. Wierzę w „Przegląd Sportowy”, w jego jakość dziennikarską. W jakimś kształcie on się cały czas będzie sprzedawał. Być może kierunkiem jest online – dodaje.

Paweł Wołosik z RAS Polska związany jest od 2005 roku, początkowo jako dziennikarz „Faktu”, od 2008 roku jako redaktor „PS”. Wcześniej pracował w „Gazecie Współczesnej” i „Kurierze Porannym”.

Transfer z serwisu WP SportoweFakty

RAS Polska w poniedziałek ogłosił także inne zmiany. Jacek Stańczyk obejmie stanowisko redaktora naczelnego serwisów sportowych online. Będzie odpowiadał za serwisy Onet Sport i Przegladsportowy.pl oraz integrację newsroomu sportowego RAS Polska. Ostatnio był redaktorem prowadzącym WP SportoweFakty (Grupa Wirtualna Polska). Do WP przeszedł w 2008 roku, był tam także szefem serwisu poświęconego polskiej ekstraklasie. Wcześniej pracował w serwisie Trojmiasto.pl.

Stańczyk na stanowisku zastąpi Łukasza Widulińskiego, który obejmie nowo utworzoną funkcję head of sport RAS Polska. Jego zadaniami będą maksymalizacja przychodów w segmencie sportowym, kierowanie strategicznymi partnerstwami obszaru, współpraca B2B, eventy i projekty specjalne oraz przychody segmentu e-sport. W tym ostatnim obszarze zastąpi odchodzącego z firmy Pawła Kowalczyka.

Z końcem maja firmę z powodów osobistych opuszcza dyrektor zarządzający segmentem sportowym RAS Polska Dariusz Zieliński. Jego obowiązki w części online przejmie dyrektorka zarządzająca segmentu Onet Marta Badurek-Pietniczka.

Jak wynika z danych ZKDP, w marcu średnia sprzedaż ogółem „PS” wyniosła 14 110 egz. (spadek o 35,18 proc. względem marca 2019 roku). W całym 2019 roku średnia sprzedaż ogółem dziennika wyniosła 20 875 egz. (spadek o 12,41 proc. w stosunku do 2018 roku).