Mniej wniosków w konkursach na DAB+, niż miejsc na multipleksach

Pod koniec maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konkursy na cyfrowe multipleksy lokalne w 7 miastach. W sumie złożono 54 wnioski w konkursach na cyfrowe multipleksy lokalne – mniej, niż jest przewidzianych miejsc na MUX-ach.

W I turze konkursu ogłoszonego przez KRRiT na lokalne multipleksy cyfrowe nadawcy lub podmioty zainteresowane nadawaniem mogli zgłaszać wnioski na MUX-y w Częstochowie, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Warszawie.

Pisaliśmy już o tym, że I turze zgłoszono w sumie 54 wnioski na lokalne multipleksy radia cyfrowego, a na wszystkie lokalizacje wnioski złożyła Wirtualna Polska Media (dotyczyło to jej platformy Open.FM).

Teraz KRRiT udostępniła pełną listę zainteresowanych nadawaniem w DAB+, czyli w systemie Digital Audio Broadcasting+, który jest obecnie najnowocześniejszą technologią dostępną na rynku – zamiast nadawania analogowego zapewnia możliwość emisji sygnału cyfrowo.

Wszystkimi lokalizacjami było zainteresowane również Radio Profeto o charakterze społeczno-religijnym (z Małopolski), a sześcioma – Muzo.FM, należące do Telewizji Polsat i Fundacja Emanio Arcus (na Radio Bezpieczna Podróż).

W Warszawie nadawaniem DAB+ było zainteresowanych dziesięć spółek: Fundacja Emanio Arcus (wniosek na uruchomienie stacji Bezpieczna Podróż), Muzo.FM, MFM (na Radio Kolor 103 FM), Diecezja Warszawsko-Praska (na Radio Warszawa); Fundacja Profeto.pl (na Radio Profeto); Hello Radio (na Mega Radio); Disco Radio; Joł Radio (na Radio Nuta); White House (na Elektro Radio); Open.FM.

W Poznaniu złożono dziewięć wniosków: Fundacja Emanio Arcus; Muzo.FM; Open.FM; PI KWADRAT Piekarski & Pietrzak (na Wasze Radio FM); Fundacja Profeto; Hello Radio; Disco Radio; Joł Radio; Archidiecezja Poznańska (na Emaus – Katolickie Radio Poznań).

W Tarnowie w DAB+ chciałyby nadawać cztery spółki: Fundacja Emanio Arcus; Open.FM; Fundacja Profeto.pl oraz Trendy Media Mikoś i Jedziniak (wniosek na Trendy Radio).

W Częstochowie złożono najwięcej wniosków – 12: Klasztor Ojców Paulinów Jasna Góra (na Radio Jasna Góra); Open.FM; Joł Radio; Agencja Reklamowa Radio Park (na Twoja Polska Stacja); Archidiecezja Częstochowska (na Katolickie Radio Fiat); DKM Media (na Radio FON); Disco Radio; Hello Radio; Fundacja Profeto.pl; Radio Express 92,3 FM (na Express FM); Muzo.FM; Fundacja Emanio Arcus (na Bezpieczna Podróż).

W Katowicach nadawaniem są zainteresowani: Czesław Chlewicki (złożył wniosek na Radio Imperium); Muzo.FM; Fundacja Emanio Arcus; Radio Express 92,3 FM; Fundacja Profeto.pl; Hello Radio; Disco Radio; Joł Radio; Open.Fm.

W Rzeszowie było to pięć spółek: Radio Leliwa (na rozgłośnię o tej samej nazwie); Open.FM; Fundacja Profeto.pl; Muzo.Fm; Fundacja Emanio Arcus.

W Toruniu również pięć firm: Polskie Lokalne Media (na Radio Toruń); Muzo.Fm; Open.Fm; Fundacja Emanio Arcus; Fundacja Profeto.pl.

Każdy z multipleksów może maksymalnie pomieścić do 12 rozgłośni. W sumie zostaną rozpisane konkursy na 34 różne lokalizacje.

Potencjał DAB+

Duże komercyjne rozgłośnie, takie jak: Eurozet, Grupa Radiowa Agory czy Grupa RMF FM nie złożyły wniosków, czego można się było spodziewać – ich prezesi wielokrotnie podkreślali – również w wypowiedziach dla Wirtualnemedia.pl, że są przeciwni procesowi cyfryzacji radia.

Joanna Skwarna, wiceprezes Wirtualna Polska Media ds. produktów płatnych, właściciela Open.FM pytana przez o ocenę technologii DAB+ komentuje, że „w DAB widzi potencjał dotarcia zarówno do nowego, jak i dotychczasowego, wiernego już słuchacza Open.fm”. –

Chcemy dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku i oferować dostęp do naszego unikatowego produktu, budowanego przez dedykowaną redakcję, na różnych urządzeniach. DAB+ umożliwia dostarczanie usług niezależnie od dostępu do internetu czy lokalizacji, a także gwarantuje lepszą jakość dźwięku niż transmisja analogowa. Jest nową technologią, która dopiero rozwija się w Polsce, ale w niektórych krajach Europy Zachodniej odbiór sygnału radiowego przy jej wykorzystaniu już dziś sięga 50 proc. i będzie rósł. Co więcej, są już kraje, które rozpoczęły wyłączanie nadawania w „formule FM” – odpowiada.

Według niej warto zauważyć, że rozwiązanie dostępne jest także w wielu nowych samochodach. – Jak wiemy ogromna grupa ludzi słucha radia właśnie podczas podróży. To kolejny przykład, że potencjał dotarcia z tym produktem do słuchaczy jest coraz wyższy. Złożyliśmy wnioski o koncesję, bo chcemy dać naszym słuchaczom dostęp do produktu Open.fm nie tylko przy wykorzystaniu internetu, ale także w momentach, gdy dostęp ten może być utrudniony lub niegwarantujący wysokiej jakości dźwięku – stwierdza Joanna Skwarna.

Obecnie w naszym kraju w technologii DAB+ nadaje tylko multipleks R3, na którym znalazły się stacje Polskie Radia. Publiczna rozgłośnia rozpoczęła nadawanie w cyfrowej jakości 1 października 2013 roku.

Pod koniec listopada 2017 roku wystartował kanał cyfrowy – Polskie Radio Chopin. Z kolei w połowie czerwca 2018 roku działalność rozpoczęło PR Literatura. W sumie na ogólnopolskiej części multipleksu Polskiego Radia znajdują się: Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24 oraz Radio Poland. W jakości cyfrowej można też słuchać rozgłośni regionalnych Polskiego Radia.

Z naszych informacji wynika, że Polskie Radio chce uruchomić dodatkową ofertę m.in. dedykowaną specjalnie dla kierowców, dlatego planuje i liczy koszty realizacji ogólnopolskiego pokrycia w DAB+.

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w rozmowie z nami komentował kwestie związane z nadawaniem w systemie Digital Audio Boradcasting + stwierdzając, że „nikt z dotychczasowych potentatów radiowych nie chce wzrostu konkurencji, a ta wraz z radiem cyfrowym mogłaby się zwielokrotnić”.

– Nikt nikogo nie zmusza do cyfrowego radia. Obecnie nadawcy czekają i obserwują rozwój wydarzeń, ale ten pociąg jedzie i mam nadzieję, że nabiera tempa. W pewnym momencie będą musieli szybko decydować czy wskoczyć do niego czy nie – za chwilę może odjechać. Mamy jeszcze pozostałe multipleksy lokalne. Następnie będziemy decydować, co zrobić z multipleksami regionalnymi i ogólnopolskimi – kiedy je ogłaszać i w jakiej formule – podkreślał.