Trzynaście europejskich agencji informacyjnych – w tym Polska Agencja Prasowa – zawarło porozumienie w sprawie walki z fałszywymi wiadomościami. – W ciągu kilku miesięcy wypracujemy rozwiązania, które pozwolą skutecznie eliminować nieprawdziwe informacje – zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej.
Fake newsy – inaczej zwane false newsami (z ang. fałszywe informacje) – uznawane są współcześnie za jedno z najgroźniejszych zjawisk dla demokracji. Wiadomości podawane przez fałszywe i niezweryfikowane konta mogą być narzędziem wojny informacyjnej nie tylko między wrogimi sobie grupami społecznymi czy frakcjami politycznymi, ale przede wszystkim państwami.
W związku z rosnącym wpływem fałszywek na sprawy społeczne, polityczne i międzynarodowe, trzynaście agencji prasowych w Europie zadeklarowało chęć walki z nierzetelnymi informacjami. Agencje zapowiadają podjęcie działań w celu „opracowania skutecznych narzędzi i zasad, które umożliwią internautom i dziennikarzom walkę z dezinformacją”. Ich celem ma być również „promocja wiarygodnych mediów i edukacja użytkowników, aby wskazywać im kierunki rozwoju w środowisku cyfrowym”.
Dokument zakłada także bezpośrednią współpracę między agencjami prasowymi w celu „weryfikacji wiadomości i szybkiego wykrywania fałszywych newsów; opracowanie skutecznych narzędzi i zasad zwiększających uprawnienia internautów i dziennikarzy do walki z dezinformacją; promowanie zaufania do mediów oraz edukowanie użytkowników w zakresie poruszania się w środowisku cyfrowym”.
Dodatkowo agencje obrały za cel „zwiększenie przejrzystości internetowych wiadomości, dzięki zaangażowaniu w rozwój profesjonalnego dziennikarstwa, a także ochronę różnorodności i trwałości rzetelnego ekosystemu mediów informacyjnych”. –
Wzywamy wszystkie agencje informacyjne, bez względu na to, czy są one finansowane przez państwo, czy prywatne, jak również międzynarodowe stowarzyszenia agencji prasowych, aby przyłączyły się do przestrzegania rezolucji – napisano w deklaracji. Deklarację podpisały agencje z Polski – Polska Agencja Prasowa, ATA – z Albanii, ANA MPA – z Grecji, HINA – z Chorwacji, BTA – z Bułgarii, AZERTAC – Azerbejdżan, AGERPRES – Rumunia, TASR – Słowacja, UKRINFORM – Ukraina, CNA – Cypr, FENA – Bośnia i Hercegowina, TANJUG – Serbia , AA – Turcja.
PAP chce działać na rzecz rzetelnego dziennikarstwa
W październiku br. PAP współpracowała już z Facebookiem w ramach kampanii edukacyjnej, organizowanej w mediach społecznościowych. Tłumaczono w niej, jak sprawdzać i weryfikować wiadomości w internecie.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Wojciech Surmacz, prezes Polskiej Agencji Prasowej zapowiada, że to nie koniec działań agencji w tym zakresie.
– Jako najbardziej wiarygodne źródła informacji na rynku medialnym postanowiliśmy wypowiedzieć otwartą wojnę dezinformacji. Chcemy, by dołączały do nas agencje prasowe z całego świata. W ciągu kilku miesięcy wypracujemy rozwiązania, które pozwolą skutecznie eliminować nieprawdziwe informacje. Będzie to przede wszystkim szybka wymiana informacji, deep research, monitoring – zapewnia.
Rezolucję w sprawie walki z fake newsami podpisano po międzynarodowej konferencji w Tiranie „Agencje prasowe kontra fake newsy”, którą organizowała Albanian Telegraphic Agency (ATA).
Z badania IAB Polska wynika, że 58 proc. ankietowanych, pytanych o miejsca, w których najczęściej zdarzało się im natrafić na nieprawdziwe informacje, wskazywało social media. 39 proc. stwierdziło z kolei, że głównym źródłem fake newsów są portale informacyjne. Najczęściej dezinformację szerzą sami internauci – częściej są to osoby nieznane badanym (58 proc.) niż grono znajomych (20 proc.).