Władze Orlenu po wyborach ucichły w sprawie sprzedaży Polska Press

Według zapowiedzi Orlenu z początku roku sprzedaż Polska Press miała rozpocząć się w lecie

Rozpoczęcie procesu sprzedaży Polska Press Grupy prezes Orlenu Ireneusz Fąfara zapowiadał w styczniu w radiu Tok FM na lato br. Sprawa jednak ucichła po wyborach prezydenckich. Obecnie władze koncernu mówią jedynie o „potencjalnych rozmowach z inwestorami”.

Ireneusz Fąfara podczas wczorajszej prezentacji półrocznych wyników finansowych Orlenu nie odpowiedział na pytanie „Presserwisu” o zapowiadaną sprzedaż Polska Press Grupy.

PPG jest Orlenowi „całkowicie zbędna”?

Odpowiedzi udzieliło natomiast biuro prasowe koncernu: „Polska Press jest w procesie restrukturyzacji, której celem jest zwiększenie atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów. Proces ten polega zarówno na optymalizacji kosztów, jak i zwiększeniu efektywności przychodowej. (…) Nie informujemy o szczegółach potencjalnych rozmów z inwestorami”.

Były prezes Orlenu Daniel Obajtek ogłosił przejęcie PPG od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group 7 grudnia 2020 roku. Sprzedaż sfinalizowano wiosną 2021 roku, po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK. Koncern paliwowy zapłacił 222 mln zł za 20 gazet regionalnych, 120 tygodników lokalnych, ponad 500 serwisów internetowych i pięć drukarni. W ciągu dwóch lat rządów Orlenu PPG zlikwidowała większość tygodników i zamknęła dwie drukarnie: w Poznaniu oraz Koszalinie.

Po zmianie władzy i zarządu w państwowym Orlenie zaczęto mówić o sprzedaży PPG. W lutym 2024 roku pojawiła się informacja, że wpłynęły dwie niewiążące oferty na zakup grupy medialnej. W czerwcu 2024 roku nowy wówczas prezes Ireneusz Fąfara, który wcześniej powtarzał, że nie rozumie roli PPG w koncernie paliwowym, stwierdził w rozmowie z „Financial Times”, że PPG jest Orlenowi „całkowicie zbędna”.

Fąfara dodał, że koncern będzie szukał inwestora, który odkupi ją za uczciwą cenę. W spekulacjach na temat ewentualnych inwestorów pojawiały się nazwy Grupy ZPR Media i Wirtualnej Polski Holding.