Wzrosła strata spółki Polska Press

"To m.in. przez zmiany w algorytmach"

Polska Press wskazała, że "mierzyła się też ze złym odbiorem własnych mediów, które w ostatnich latach zyskały wizerunek upolitycznionych i cenzurowanych"

Należąca do Orlenu spółka Polska Press, wydawca m.in. 20 dzienników regionalnych, w 2024 roku miała 263,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 101 mln zł mniej niż w 2023 roku. Strata spółki wzrosła z 14,3 mln zł do 82,1 mln zł.

Ze sprawozdania złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym wynika, że przychody Polska Press w porównaniu z 2023 rokiem spadły o 27,8 proc.

„Zmiany algorytmów znacząco wpłynęły na wyniki”

Ze sprzedaży gazet pochodziło 54,2 mln zł (o 10,9 proc. mniej niż w 2023 roku), ze sprzedaży powierzchni reklamowej – 126,3 mln zł (o 28,6 proc. mniej), a ze sprzedaży usług poligraficznych – 54,1 mln zł (o 10,3 proc. mniej).

„Zmiana otoczenia biznesowego, w szczególności kilkukrotne zmiany algorytmów przez firmy technologiczne takie jak Google czy Meta Platforms, które znacząco wpłynęły na wyniki wyszukiwania i ruch wielu serwisów wydawanych w Polsce, proces odbudowy relacji handlowych z rynkiem, jak i konieczność zmiany wizerunku firmy z zaangażowanej politycznie na firmę nastawioną na cele biznesowe, w istotny sposób wpłynęły na zmniejszenie przychodów pozyskiwanych przez spółkę w 2024 roku na rynku reklamowym” – czytamy w sprawozdaniu Polska Press.

Spółka poinformowała również, że „wielu reklamodawców wstrzymało swoje budżety reklamowe, co miało istotny wpływ na spadek przychodów ze sprzedaży”. „Tylko z samego sektora »public« oraz ze Spółek Skarbu Państwa Spółka w porównaniu do roku 2023 zanotowała spadek przychodów reklamowych aż o 71 proc.” – podano.

Polska Press przypomniała, że 2024 rok był trudny dla wydawców prasy drukowanej i dla samej spółki również. „Miały na to wpływ zmiany, jakie zachodzą na rynku i w działaniu wydawców. Działalność w zakresie sprzedaży prasy zakończył w minionym roku Ruch S.A., pogłębiając przewidywane spadki sprzedaży gazet. W ciągu kilkunastu miesięcy firma, będąca dotąd drugim co do wielkości dystrybutorem w Polsce, wycofała się najpierw z dostaw prenumeraty, następnie z obsługi dostaw do punktów sprzedaży innych niż własne i w końcu na koniec roku zamknęła punkty działające pod jej nazwą. Skutkiem takiego działania było przejęcie obsługi dostaw prasy do punktów, które nadal chciały ją sprzedawać, przez pozostające na rynku firmy: Kolporter Sp. z o.o. i Garmond Press S.A. Efektem takiego działania była rezygnacja dystrybutorów z dostaw do części punktów o niskiej sprzedaży prasy. Z jednej strony poprawiło to efektywność procesu, jednak z drugiej ograniczyło liczbę miejsc, w których można kupić prasę” – napisano.

Spadł zasięg treści Polska Press na Facebooku

Spółka przyznała, że miała także coraz większe wyzwanie z utrzymaniem dostępności wydawanych tytułów w działającej sieci sprzedaży. „W związku z trudnościami na rynku dystrybucyjnym Zarząd Spółki stoi na stanowisku, że do pogłębiania się spadków sprzedaży prasy najbardziej przyczyniają się kłopoty z dystrybucją. Istotnym problemem była spadająca jakość świadczonych usług dostaw prasy realizowanych w prenumeracie przez Pocztę Polską. Z uwagi na rosnące koszty dystrybucji Spółka zmuszona była do kontynuacji procesu wychodzenia z nieopłacalnych kanałów własnych dystrybucji. Zakłada się, że rok 2025 nie przyniesie w obszarze dystrybucji prasy w grupie Polska Press poprawy sytuacji. W ocenie Spółki nadal utrzymywać się będą trendowe spadki sprzedaży. Nieco wolniej niż w poprzednich latach rosnąć będą koszty prowadzenia działalności dystrybucyjnej. Nadal zmniejszać się będzie dostępność prasy codziennej, a jej ceny będą rosnąć. Zmienną trudną do uwzględnienia jest dynamiczna sytuacja Poczty Polskiej. Ewentualna zmiana w podejściu tej firmy do dystrybucji prenumeraty dzienników może wywołać dodatkowe perturbacje. Wymienione zdarzenia mogą (lecz nie muszą) przyśpieszyć proces ograniczania częstotliwości ukazywania się wydawanych przez Spółkę dzienników, który rozpoczęto w drugiej połowie roku, zmniejszając cykl wydawniczy Kuriera Lubelskiego z pięciu wydań w tygodniu na trzy” – czytamy w sprawozdaniu. Jednocześnie spółka dodała: „Na dzisiaj jednak trudno ocenić, jak szybko ten proces będzie postępował”.

Zmiany w algorytmach Google i Mety – jak podano – „znacząco wpłynęły na wyniki wyszukiwania i ruch na serwisach PPG”.

„Grupa Meta na przestrzeni całego roku dokonywała zmian i rozwoju swoich narzędzi, które w znaczący sposób wpłynęły na widoczność treści PPG na platformie. Ciągłe zmiany polityki platformy wpływają znacząco na spadki sesji pochodzących z tego źródła. W okresie 01.01.2024 – 31.12.2024 serwisy PPG wygenerowały 148 mln sesji mniej niż w 2023 roku. Na skutek wprowadzanych zmian w całym 2024 roku spadł również zasięg publikowanych treści na platformie Facebook, był on niższy aż o 343 miliony niż w roku ubiegłym” – napisano.

Z kolei „stabilizacja cen papieru oraz bezpieczeństwo dostaw tego podstawowego surowca, a także dokonanie zmian dostawcy płyt offsetowych niezbędnych do produkcji wpłynęło korzystnie na wynik finansowy osiągnięty przez oddział Poligrafia”. Pozytywny wpływ na wynik finansowy działalności poligraficznej miały w 2024 roku także wybory samorządowe.

Próba naprawy wizerunku w PPG

Polska Press wskazała, że „mierzyła się też ze złym odbiorem własnych mediów, które w ostatnich latach zyskały wizerunek upolitycznionych i cenzurowanych”. „Przejawem tego była mniejsza skala współpracy komercyjnej w pierwszej połowie roku. Spółce szkodziło również umieszczenie jej właściciela ORLEN S.A. przez Norges Bank Investment Management na liście obserwacyjnej, na której znalazł się po zakupie Polska Press” – wyjaśniono.

Jak przekazano, zarząd Spółki w 2024 roku „podjął szereg działań naprawczych, mających na celu przywrócenie niezależności dziennikarskiej w PPG, a także odzyskanie zaufania użytkowników, czytelników oraz kontrahentów”.

Przypomniano, że po raz pierwszy w historii spółki zorganizowano konkurs otwarty na redaktorów naczelnych poszczególnych serwisów i tytułów regionalnych. „Podjęto również decyzję, że redaktor naczelny Grupy nie będzie członkiem zarządu Spółki Polska Press – realizuje on bowiem cele dziennikarskie, które sprowadzają się do rzetelnego, uczciwego, kompletnego przedstawiania wydarzeń, integrowania społeczności lokalnej, moderowania debaty publicznej, pełnienia funkcji użytecznej i usługowej wobec społeczeństwa. Zarząd spółki natomiast realizuje cele biznesowe, które wizja uczciwego dziennikarstwa ma wspierać” – wyjaśniono. Funkcję redaktora naczelnego objął Marek Twaróg.

Koszty działalności operacyjnej Polska Press spadły o 10,6 proc. – z 382,1 mln zł w 2023 roku do 341,4 mln zł. Koszty świadczeń pracowniczych wzrosły minimalnie – o 0,9 proc., do 181,5 mln zł. Na koniec 2024 roku w spółce zatrudnionych było 1351 osób (o 9,7 proc. mniej niż na koniec 2023 roku).

Polska Press powiększyła stratę z 14,3 mln zł w 2023 roku do 82,1 mln zł w 2024 roku. „Ujemny wynik netto w 2024 roku spowodowany był głównie sytuacją makroekonomiczną, w tym ograniczeniem budżetów promocyjnych od znacznej części rynku, negatywnymi tendencjami rynku prasowego oraz zmianami algorytmów przez Big Techy” – wskazała spółka.

Orlen chce sprzedać Polska Press

Polska Press od 2021 roku należy do Orlenu. Prezes koncernu Ireneusz Fąfara w czerwcu 2024 roku – trzy miesiące po tym, jak objął stanowisko – w rozmowie z „Financial Times” zapowiedział sprzedaż Polska Press. „Będziemy szukać inwestora, który będzie w stanie kupić ją od nas po uczciwej cenie” – powiedział wówczas.

„Kontynuujemy restrukturyzację spółki, by zwiększyć jej atrakcyjność dla potencjalnych inwestorów” – przekazał „Presserwisowi” w maju 2025 roku zespół prasowy Orlenu. „Nasze konsekwentne działania przynoszą oczekiwane efekty. Polska Press znacząco poprawiła swoje wyniki. W pierwszym kwartale tego roku osiągnęła wynik netto wyższy o 1,5 mln zł od planowanego oraz o prawie 13 mln zł wyższy niż w tym samym okresie zeszłego roku” – podał nam koncern.

Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych, w tym „Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Głos Wielkopolski”, „Gazetę Pomorską” i „Express Ilustrowany”. W pierwszym kwartale 2025 roku najwyższą sprzedaż miała „Gazeta Pomorska” – 9 021 egz. (dane PBC)

W portfolio spółki są m.in. portal I.pl, 22 regionalne serwisy informacyjne, serwisy tematyczne, takie jak Strefabiznesu.pl czy Stronakobiet.pl, oraz lokalny portal Naszemiasto.pl (łącznie ponad 500 serwisów wraz z domeną główną, subdomenami miejskimi i wojewódzkimi). W maju 2024 roku spółka uruchomiła serwis Strefaobrony.pl.

Jak wynika z badania Mediapanel PBI/Gemius serwisy Polska Press w czerwcu 2025 roku odwiedziło 15,4 mln internautów.