Tyle TVP zapłaciła za program Anity Gargas

Anita Gargas

W latach 2016-2023 firma Anity Gargas otrzymała od Telewizji Polskiej 27 mln zł za produkcję prowadzonego przez dziennikarkę magazynu śledczego. Wyemitowano prawie 300 odcinków programu. Obecnie Anita Gargas tworzy swój kanał youtube’owy.

„Magazyn śledczy Anity Gargas” na antenie TVP1 pojawił się jesienią 2016 roku. Początkowo był emitowany we wtorki wieczorem, potem w środy, a od jesieni 2018 roku – w czwartki ok. godz. 22.30, zaraz po „Sprawie dla reportera”.

Do grudnia ub.r. pojawiło się dokładnie 294 premierowe odcinki. Według danych z rachunków bankowych Telewizji Polskiej, do których dotarła „Gazeta Wyborcza”, nadawca za produkcję magazynu zapłacił 27,025 mln zł firmie Anity Gargas.

Ile TVP płaciła za odcinek magazynu Anity Gargas

Do końca 2019 roku przelewano jej po 84,41 tys. zł za odcinek, w 2020 i 2021 roku – po 87,07 tys. zł, w 2022 roku – już 92,77 tys. zł, a w 2023 roku – 105,07 tys. zł. Podmiot Anita Gargas-Wojciechowska Media, jako działalność gospodarcza, został zarejestrowany w sierpniu 2016 roku.

Według ustaleń „Wyborczej” to nie wszystkie wydatki na program Anity Gargas. – Niektóre koszty osobowe pokrywała telewizja. Jeżeli np. ktoś z zatrudnionych przy realizacji miał etat w TVP, to za pracę przy tym programie dostawał osobne pieniądze – opisuje rozmówca „GW”.

Koszty poszczególnych odcinków były różne, bo w zależności od tematu wymagane były inne nakłady i zakres pracy. – No i pewnych rzeczy, za które zewnętrzny producent musiałby płacić, nie da się dziś wycenić – zaznaczył informator „GW”.

Według niego za nadzór nad programem nie odpowiadała dyrekcja Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, tylko bezpośrednio prezes TVP: kolejno Jacek Kurski i Mateusz Matyszkowicz.

Jesienią 2016 roku pierwsze trzy odcinki „Magazynu śledczego Anity Gargas” gromadziły średnio 627 tys. widzów, co przełożyło się na 4,79 proc. udziału w rynku wśród wszystkich widzów, 2,32 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 3,28 proc. w grupie 16-59. Natomiast od września 2020 roku do początku kwietnia 2021 roku przeciętna widownia programu wynosiła 946 tys. osób (dane Nielsen Audience Measurement).

Anita Gargas wcześniej w TV Republika i TVP

Z Telewizją Polską Anita Gargas była już związana w latach 2006-2010. Przygotowywała wtedy magazyn śledczy „Misja specjalna” oraz pełniła funkcję wicedyrektor TVP1 ds. publicystyki.

W Telewizji Republika była od jej startu na początku 2013 roku. Przygotowywała i prowadziła m.in. program „Zadanie specjalne”, a od września 2014 do początku 2016 roku była też zastępcą redaktora naczelnego. Gargas współpracowała też z zarządzanymi przez Tomasza Sakiewicza „Gazetą Polską” i „Gazetą Polską Codziennie”.

Na początku br., po zakończeniu współpracy z Telewizją Polską, Anita Gargas zaczęła prowadzić swój kanał na YouTubie. Publikuje tam przede wszystkim wywiady. Kanał ma obecnie prawie 100 tys. subskrybentów, a zamieszczone na nim ponad 460 materiałów zanotowały łącznie 15 mln odtworzeń.