– Specjalnych powodów do zadowolenia tym razem nie mamy – przyznał prezes Radia 357 Paweł Sołtys na piątkowym spotkaniu z patronami w foyer Teatru Komedia w Warszawie.
Przychody Radia 357 niższe niż zakładano
Paweł Pobóg-Ruszkowski, dyrektor finansowy Radia 357, dodał: – Założeń, które poczyniliśmy w budżecie, w zakresie przychodów nie udało nam się zrealizować.
W pierwszym półroczu 2024 roku przychody Radia 357 wyniosły 6,8 mln zł i były o 10 proc. niższe niż zakładało Radio 357.
Od patronów pochodziło 5,28 mln zł, podczas gdy rozgłośnia liczyła na 5,7 mln zł (o 7,3 proc. mniej).
Paweł Sołtys mówi „Presserwisowi”: – Poziomu wpłat nie wiązałbym ze zmianami na rynku radiowym i pojawieniem się jakiejś kontroferty, a bardziej z sytuacją ekonomiczną słuchaczy. Nie obserwujemy żadnego stałego trendu rezygnacji z wspierania Radia 357. Trudniej nam jednak powiększać to grono. Do tego inflacja podgryza wpłacane sumy, a koszty rosną. To dla nas na pewno duże wyzwanie. Ale nie ma ono wiele wspólnego z Trójką, której oferta i profil muzyczny są zupełnie inne.
– Zdajemy sobie sprawę, że ostatni rok jest trudny z uwagi na inflację – powiedział Pobóg-Ruszkowski. – Podjęliśmy decyzję, iż nie będziemy oczekiwali, że państwo dosypią do tego garnuszka, natomiast postaramy przesunąć nieco akcenty na współprace biznesowe – zapowiedział dyrektor finansowy Radia 357.
Aneta Kowalska, odpowiedzialna w zarządzie Radia 357 za sprzedaż, marketing, komunikację i e-commerce, dodała: – Wpłaty od państwa dla nas są najważniejsze. Przychód jest za niski i to nam się nie spina. Myślę o partnerach biznesowych, takich z których również wy – jako nasi patroni – będziecie mieli korzyści. Szefowa anteny dba, żeby to byli jakościowi partnerzy.
Radio 357 bez bloków reklamowych
Współprace komercyjne w pierwszej połowie roku przyniosły 1,36 mln zł (zakładano 1,59 mln zł, czyli o 14,7 proc. więcej), a sprzedaż w sklepie internetowym – 162 tys. zł (zakladano 267 tys. zł, czyli o 42,9 proc. więcej).
Przychody Radia 357 (w tym poziom wpłat) w pierwszej połowie 2024 roku były na identycznym poziomie jak w pierwszej połowie 2023 roku.
Koszty operacyjne pochłonęły 6,05 mln zł i były o 4,3 proc. niższe niż przewidywał budżet. Wyższa od spodziewanej była natomiast strata, która wyniosła nie 243 tys. zł, a 828 tys. zł. Radio 357 liczy, że zakończy cały rok na plusie, a ewentualna strata będzie niewielka.
Radio 357 nie będzie nadawać bloków reklamowych, ale słuchaczom, którzy nie są patronami stacji, przed uruchomieniem programu będą emitowane spoty reklamowe.
W tym roku Radio 357 uruchomiło własny system obsługi płatności i zachęca słuchaczy do bezpośrednich wpłat, a nie poprzez Patronite.pl. – Korzyści dla radia liczą się w setkach tysięcy złotych rocznie – przyznał Paweł Pobóg-Ruszkowski. Jednocześnie wzrosły opłaty dla Patronite.pl, bo Radio 357 nie ma już preferencyjnych warunków współpracy. Stacja nie podaje, jaka część słuchaczy wpłaca pieniądze bezpośrednio. Łącznie rozgłośnię wspiera ponad 49 tys. użytkowników.