Po zmianach Facebooka prawie 1/3 mniej odsłon w czołowych serwisach

Największy spadek dotknął serwis Naszemiasto.pl - ponad 6,5 mln odsłon

Z badania Mediapanel PBI i Gemius wynika, że 20 największych polskich serwisów z treściami redakcyjnymi w dniach 20-29 września zanotowało o 31,1 proc. mniej odsłon pochodzących z mediów społecznościowych, niż w dniach 30 sierpnia – 8 września, przed wprowadzeniem przez Facebook zmian w prezentacji treści wydawców.

W piątek 20 września w Polsce weszły w życie nowe przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ustawa ta wprowadziła rozliczenia za korzystanie z treści wydawców przez platformy społecznościowe. W pierwszym dniu jej obowiązywania Facebook zmienił prezentację treści dla linków do niektórych polskich serwisów: wyświetlana jest tylko nazwa serwisu i tytuł tekstu będący linkiem. Facebook zmianę tłumaczył dostosowaniem się do nowych regulacji.

W okresie 20-29 września w badaniu Mediapanel PBI i Gemius można zauważyć spadek w liczbie odsłon w wybranych serwisach dla wszystkich typów źródeł ruchu. Autorzy badania zauważają, że o ile spadki dla źródeł ruchu, takich jak wejścia bezpośrednie (spadek o 4 proc.), wyszukiwarki (spadek o 2,3 proc.), odnośniki (spadek o 4,8 proc.) i agregatory treści (spadek o 5,9 proc.) są stosunkowo spójne, to spadek ruchu z mediów społecznościowych jest wyjątkowo duży – wynosi aż 31,1 proc.

Łączny udział ruchu z mediów społecznościowych dla analizowanych 20 serwisów z treściami redakcyjnymi spadł z i tak niskiego poziomu 1,9 proc. do 1,4 proc. Największe spadki liczby odsłon z mediów społecznościowych pomiędzy 30 sierpnia a 8 września 2024 roku i 20-29 września 2024 zanotowało siedem serwisów.

Największy spadek dotknął serwis Naszemiasto.pl – ponad 6,5 mln odsłon. Drugi w kolejności pod tym względem był serwis Se.pl, który zanotował spadek ok. 1 mln odsłon, a trzeci – Onet.pl (1 mln odsłon). W przypadku pozostałych czterech serwisów (Pudelek.pl, Tvn24.pl, Fakt.pl, Radiozet.pl) spadki wyniosły do 500 tys. odsłon.

Osiem serwisów zanotowało też duże spadki liczby realnych użytkowników z mediów społecznościowych. Największy spadek, o 450 tys., nastąpił w przypadku portalu Onet.pl. Spadki rzędu 250-300 tys. użytkowników zanotowały Naszemiasto.pl i Pudelek.pl, 150-200 tys. – Tvn24.pl, Wp.pl i Fakt.pl, a 100-150 tys. użytkowników – Se.pl i Radiozet.pl.

„Analiza pokazuje, że decyzja Facebooka o zmianie prezentacji treści wydawców uwidoczniła się w ruchu przychodzącym z social mediów na 20 największych serwisów z treściami redakcyjnymi w Polsce. Wprawdzie większość wydawców zdążyła uniezależnić się od mediów społecznościowych jako jednego z głównych źródeł ruchu, ale tam, gdzie ta zależność jest jeszcze spora, decyzje platform społecznościowych mają wyraźny wpływ na zasięgi” – podsumowują autorzy badania.