KRRiT uchyliła koncesję stacji Canal+ Polska

Canal+ Family

Podczas pierwszego po wakacjach posiedzenia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodziła się na zmianę nazwy stacji Canal+ Family na Canal+ 360. Ponadto uchyliła udzieloną kilka miesięcy temu odrębną koncesję dla Canal+ 360.

Regulator zgodził się także na zmianę zapisów programowych polegającą m.in. na zwiększeniu udziału audycji sportowych – do min. 20 proc. w godz. 6-23. Canal+ Polska wystąpił ze stosownymi wnioskami do KRRiT na początku wakacji. – W lipcu wpłynął wniosek o zmianę nazwy programu z Canal+ Family na Canal+ 360 – mówiła Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Canal+ Family znika po 11 latach

Wiosną Canal+ pozyskał wyłączne prawa do transmisji wszystkich meczów Ligi Mistrzów UEFA, Ligi Młodzieżowej UEFA i Superpucharu UEFA w sezonach 2024/25, 2025/26 i 2026/27. W ostatnich latach rozgrywki LM pokazywały kanały Polsat Sport Premium. W połowie czerwca KRRiT przyznała koncesje satelitarne kanałom: Canal+ 360 , Canal+ Extra 1, Canal+ Extra 2, Canal+ Extra 3 i Canal+ Extra 4. Jedynie dwie pierwsze stacje mają nadawać codziennie. Pozostałe i kanały internetowe Canal+ Extra 5-7 (nie wymagają koncesji) mają mieć nadawanie w czasie kilku meczów Ligi Mistrzów równolegle.

Canal+ Family rozpoczął nadawanie 5 kwietnia 2013 roku po fuzji platform cyfrowych Cyfra+ i n. Działała też siostrzana stacja Canal+ Family 2, ale już 11 maja 2015 została przekształcona w Canal+1. Nadaje nadal treści z anteny Canal+ Premium z godzinnym opóźnieniem. Od 10 sierpnia 2022 roku Canal+ Family zajmuje pierwsze miejsce na listach kanałów dekoderów Canal+. Zastąpił wówczas TVN.

Koncesja Canal+ Family obowiązuje do 28 sierpnia 2030 roku. Stacja ma charakter uniwersalny. Na ofertę programową w tygodniowym czasie nadawania programu w godz. 6.00-23.00 składa się siedem rodzajów audycji: audycje informacyjne – 2 proc., film fabularny – 35 proc., dokument – 8 proc., audycje sportowe – 8 proc., edukacyjne 2 proc., dla dzieci i młodzieży – 1 proc. oraz inne rodzaje audycji – 2 proc.

Zgodnie z koncesją, Canal+ 360 ma mieć charakter wyspecjalizowany sportowy. – Program ma być nadawany codziennie, nie mniej niż 20 godzin na dobę. Uniwersalny charakter programu będzie realizowany poprzez cztery rodzaje audycji, które zajmą nie mniej niż 62 proc. tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00-23.00. Wnioskodawca zaplanował następujące rodzaje audycji i ich minimalny udział procentowy w tygodniowym czasie nadawania programu w godz. 6.00-23.00 (nie mniej niż): audycje publicystyczne – 1 proc., filmy fabularne – 20 proc., dokument – 1 proc. oraz audycje o tematyce sportowej – 40 proc. Wnioskodawca zadeklarował, że w ramach programu będą prezentowane wydarzenia sportowe, filmy fabularne, dokumentalne oraz audycje publicystyczne – czytamy w opisie stacji Canal+ 360.

Dlaczego Canal+ najpierw wystąpił o koncesję dla Canal+ 360, a teraz chce zmienić nazwę Canal+ Family na Canal+ 360? Najbardziej prawdopodobne są dwa powody. Nadawca mógł wystąpić o koncesję „na wszelki wypadek”. Ostatnio KRRiT nie zgodziła się na zmianę nazwy stacji Zakupy24.TV na Wiadomości24. Towarzyszyła temu bowiem zbyt radykalna zmiana tematyki. Inny powód może mieć podłoże techniczne. Nadawca mógł w ostatnich tygodniach uznać, że mimo zmiany FEC na transponderach satelitarnych, wciąż brakuje mu miejsca do emisji kolejnej stacji w odpowiedniej jakości. Przekształcenie jednego z kanałów w Canal+ 360 rozwiąże problem.