Wirtualna Polska Holding kręci nosem przed inwestowaniem w wydawcę działającego w obszarze prasy drukowanej. – Nie jest to nasz wymarzony scenariusz – mówi szef firmy Jacek Świderski. Na sprzedaż przez Orlen wystawiona jest Polska Press, która oprócz serwisów internetowych wydaje notujące duże spadki dzienniki regionalne.
Kupno wydawnictwa Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau został sfinalizowane przez Orlen na początku 2021 roku Koncern spółkę prasowo-internetową początkowo wycenił na 220 mln zł. Już rok później wartość jej aktywów Polska Press obniżył w swoim bilansie o 33 mln zł.
To jedna z trzech inwestycji Orlenu w segmencie mediów za prezesury Daniela Obajtka. Jesienią 2020 roku koncern przejął większościowy pakiet akcji Ruchu, spłacającego wówczas zaległe zadłużenie w ramach postępowań restrukturyzacyjnych. Za 65 proc. walorów zapłacił 130 mln zł, mniejszościowe pakiety objęły natomiast inne państwowe spółki: PZU i PZU Życie (29 proc. akcji za 58 mln zł) i Alior Bank (6 proc. za 12 mln zł).
Ponadto w ostatnich latach działalność rozwinęła agencja mediowa Sigma Bis, należąca do Orlenu i PZU.
Orlen szykuje Polska Press do sprzedaży
Nowe kierownictwo Orlenu, powołane wiosną br., już kilka razy zapowiadało, że firma wycofa się z obszarów, które nie są jej główną działalnością. – W tej chwili to jest olbrzymi koncern mający bardzo wiele obocznych działalności, których sens posiadania przez tak wielki koncern jest co najmniej wątpliwy – mówiąc językiem dyplomatycznym. Nie wiem, po co my się mamy zajmować na przykład wydawaniem prasy – stwierdził prezes Ireneusz Fąfara w maju.
– Muszę podkreślić, że spółka medialna Polska Press jest nam absolutnie niepotrzebna. Będziemy szukać inwestora, który będzie w stanie kupić ją od nas po uczciwej cenie – sprecyzował miesiąc później w rozmowie z „Financial Timesem”.
Orlen podał pod koniec lutego, że otrzymał dwie wstępne oferty podmiotów zainteresowanych kupnem Polska Press, ale nie są to oferty wiążące. – Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki – mówił Witold Literacki, pełniący wówczas obowiązki prezesa Orlenu. Według nieoficjalnych ustaleń jedną z tych ofert złożyła Grupa ZPR Media, wydająca m.in. “Super Express”. Mówiło się też, że kupnem wydawnictwa może być zainteresowana Wirtualna Polska.
Co dalej z przygotowywaniami do sprzedaży Polska Press? – Wydawanie prasy jest działalnością poboczną i nie ma uzasadnienia biznesowego. Dlatego będziemy restrukturyzować aktywa Polska Press i przeprowadzimy ich rzetelną wycenę w celu pozyskania inwestora – przekazało biuro prasowe Orlenu w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl. – Natomiast o szczegółach podejmowanych działań będziemy informować za pomocą oficjalnych kanałów komunikacji, w momencie podjęcia stosownych decyzji – zaznaczyło.
Prasa nie jest marzeniem Wirtualnej Polski
Wirtualna Polska Holding jako spółka notowana na giełdzie nie może informować o swoich znaczących ruchach akwizycyjnych inaczej niż w komunikatach dla inwestorów, które wydaje zwykle już po podpisaniu umów o przejęciach. Dlatego na ostatniej telekonferencji portal Wirtualnemedia.pl spytał prezesa Jacka Świderskiego, czy jego firma w ogóle jest zainteresowana inwestycją w wydawcę internetowego, który nadal działa w segmencie prasy drukowanej.
– Nie jest to nasz wymarzony scenariusz – przyznał Świderski. – Więc gdyby takie podmioty na rynku się pojawiły, na pewno będziemy mocno analizować, czy taki ruch ma sens dla nas – czyli dla gracza, który nigdy nie był skażony tą częścią printową. Czy rzeczywiście po tych nastu latach, w którym trzymaliśmy się szlachetnie internetu, warto pod koniec okresu życia prasy wykonać tego typu inwestycję – dodał.
– Nie potrafię kategorycznie odpowiedzieć. Do tej pory takich inwestycji nie robiliśmy – zaznaczył.
Polska Press przez trzy lata obecności w grupie kapitałowej Orlen generowała straty. Jak niedawno opisywaliśmy, w ub.r. wydawnictwo jednostkowo przy wzroście przychodów o 13 proc. do 364,19 mln zł ograniczyło stratę netto z 35,7 do 14,3 mln zł. Natomiast w 2021 roku w ujęciu skonsolidowanym zanotowało 314,5 mln zł wpływów i 30,8 mln zł straty netto.
Kilkanaście dzienników regionalnych, tak jak zdecydowana większość gazet drukowanych, od lat notuje znaczące spadki sprzedaży. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa, które opisywaliśmy niedawno, w drugim kwartale br. średnia sprzedaż wszystkich 22 audytowanych dzienników regionalnych zmalała r/r o prawie 15 proc.
Obecnie jedynym biznesem Wirtualnej Polski Holding w mediach pozainternetowych jest uruchomiona jesienią 2016 roku Telewizja WP, dostępna m.in. na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Ów multipleks początkowo nie miał zasięgu satysfakcjonującego obecnych na nim nadawców, którzy spierali się w tej sprawie z Emitelem. Żeby obciąć koszty i poprawić rentowność, Telewizja WP już po kilku miesiącach zrezygnowała z większości własnych treści informacyjnych i publicystycznych. Nowa TV, też obecna ma MUX-8 i należąca wówczas do grupy ZPR Media, na podobny ruch zdecydowała się jesienią 2018 roku.
Wirtualna Polska kupuje głównie w e-commerce
Ostatnim znaczącym przejęciem Wirtualnej Polski Holding w segmencie mediów był zakup portalu Wirtualnemedia.pl na początku br. Jesienią 2022 roku wydała natomiast 28 mln zł na wydawcę serwisów Jastrzabpost.pl i Popularne.pl (jak informowaliśmy pod koniec ub.r., nie musiała dopłacać 4 mln zł, bo przejęte witryny nie osiągnęły wyznaczonych celów) oraz 11 mln zł na Benchmark.
Dużo więcej firma zainwestowała w podmioty z sektorów e-commerce i subskrypcji. Przede wszystkim pod koniec 2022 roku przejęła za ok. 83 mln euro węgierską Grupę Szallas. Latem ub.r. za pakiet kontrolny Audioteki zapłaciła 74,6 mln zł (od wiosny br. zarządza nią Michał Brański, jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding), kupiła też mniejszościowe pakiety spółki zarządzającej platformą Patronite (w sierpniu 2022 roku za 12,6 mln zł) i Legimi (pod koniec ub.r. za 8,6 mln zł).
Natomiast w pierwszej połowie czerwca br. uzgodniła kupno za 16,8 mln euro 80 proc. udziałów właściciela rumuńskiej platformy turystycznej Litoralul Romanesc. Przedstawiciele Wirtualnej Polski Holding zaznaczyli, że transakcja powinna zostać sfinalizowana pod koniec września.
Co dalej jeśli chodzi o przejęcia? – Mocno pracujemy nad transakcjami i liczę, że uda nam się jeszcze w tym roku dopiąć coś, co będzie istotne w naszym rozumieniu – stwierdził Jacek Świderski.
Wirtualna Polska Holding w marcu br. podpisała z konsorcjum banków umowę dotyczącą kredytów w łącznej kwocie do 1,067 mld zł, z czego maksymalnie 300 mln zł może przeznaczyć na akwizycje.