Na koniec czerwca 2024 roku zatrudnienie etatowe w grupie kapitałowej Agora wynosiło 2 414 etatów. W pierwszym półroczu znacząco zmalało: na koniec grudnia ub.r. w firmie było 2 581 etatów, a na koniec marca br. – 2 438.
Zwolnienia w Agorze kosztowały ponad 8 mln zł
Tym samym w ciągu pół roku zatrudnienie zmalało o 167 etatów, czyli 6,5 proc. Jak podała Agora w sprawozdaniu, to przede wszystkim efekt przeprowadzonych w lutym i marcu br. zwolnień grupowych, które objęły ok. 180 osób: 150 z „Gazety Wyborczej” i 30 z pionu Gazeta.pl.
Jak już opisywaliśmy, w ramach zwolnień Agora rozstała się z prawie wszystkimi pracownikami działu korekty, ok. 20 pracownikami warszawskiej drukarni, a także wieloma dziennikarzami, m.in. większością osób z zespołu BIQdata.pl, Katarzyną Wężyk, Anną J. Dudek, Donatą Subbotko i Jackiem Szczerbą.
Na zmniejszenie zatrudnienie wpłynęła też sprzedaż Grupie Pracuj na początku stycznia br. 80 proc. udziałów spółki rekrutacyjnej HRlink. Cena transakcji wyniosła 6,2 mln zł.
Te zwolnienia w pierwszej połowie 2024 roku kosztowały Agorę 8,3 mln zł, z czego 0,2 mln zł przypadło na drugi kwartał.
Na koniec czerwca ub.r. zatrudnienie w grupie Agora wynosiło 2 593 etaty. Oznacza to, że w ciągu minionego roku zmalało o 179 etatów, a więc 6,9 proc.
W Agorze więcej na pracowników, spadek tylko w “Gazecie Wyborczej”
Mimo znaczącego zmniejszenia zatrudnienia wydatki pracownicze grupy Agora zwiększyły się. W drugim kwartale br. sięgnęły 109,8 mln zł, o 4,6 proc. więcej niż przed rokiem (105 mln zł).
W segmencie filmowo-książkowym firmy, obejmującym głównie sieć kin Helios, spółkę producencko-dystrybucyjną Next Film i wydawnictwo książkowo-płytowe, kwartalne wydatki w tym zakresie podskoczyły rok do roku o 18,3 proc. – z 21,3 do 25,2 mln zł. – Wzrost tej kategorii kosztów związany był głównie z działalnością kinową w związku z wyższymi kosztami wynagrodzeń etatowych i zleceń, głównie w efekcie wzrostu płacy minimalnej oraz zmiennego elementu wynagrodzenia dla pracowników. Koszty wynagrodzeń i świadczeń były wyższe również w Wydawnictwie Agora oraz w działalności gastronomicznej i filmowe – wyliczono w raporcie Agory.
Koszty pracownicze w pionie radiowym wzrosły z 22,8 do 26 mln zł, czyli o 14 proc. Firma zaznaczyła, że zwiększyły się głównie wynagrodzenia stałe oraz koszty kursów, szkoleń i konferencji.
W pionie reklamy zewnętrznej wydatki na pracowników w drugim kwartale br. sięgnęły 9,6 mln zł, rosnąc rok do roku o 6,7 proc. z 9 mln zł. W raporcie wskazano, że to zwiększyły się zarówno wynagrodzenia stałe, jak też premier („za sprawą wyższej realizacji zakładanych celów sprzedażowych”).
Za to w segmencie prasy drukowanej i cyfrowej, do którego należy przede wszystkim „Gazeta Wyborcza”, wydatki pracownicze w zeszłym kwartale zmalały r/r o 5,5 proc. – z 23,6 do 22,3 mln zł. – Największy spadek stanowiły koszty wynagrodzeń zasadniczych i zmiennych elementów tego komponentu, co wynika z niższego poziomu zatrudnienia w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r. – wskazano w sprawozdaniu.
Z kolei w pionie internetowym kwartalne wydatki na pensje, premie, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wyniosły tyle samo co przed rokiem – 14,1 mln zł.
Grupa kapitałowa Agora w drugim kwartale 2024 roku przy wzroście przychodów o 3,2 proc. poprawiła zysk EBITDA i operacyjny, ale przy niekorzystnych zmianach kursów walut miała 8,1 mln zł straty netto. Firma znacznie więcej niż przed rokiem zarobiła z reklam, gastronomii i dystrybucji filmów.