Tygodniki i dwutygodniki telewizyjne w drugim kwartale 2024 roku sprzedawały średnio 1 mln 129 tys. egz., co oznacza spadek o 7,8 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2023 roku. – Przepowiednie wieszczące śmierć prasy okazały się przedwczesne. Niektóre jej segmenty: TV guide’y, tabloidy i magazyny kobiece trzymają się mocno i prezentują atrakcyjną propozycję dla reklamodawców – mówi Monika Rychlica z IPG Mediabrands.
Liderem segmentu pism telewizyjnych pozostaje „Tele Tydzień” (Wydawnictwo Bauer), który rozchodził się w 422 537 egz. (spadek o 7,2 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2023 roku).
W najmniejszym stopniu – bo o 1,6 proc. – spadła sprzedaż „Świata Seriali” (Wydawnictwo Bauer), która wyniosła 47 426 egz.
Niewielkie spadki zanotowały również: „TV14” (Wydawnictwo Bauer) – o 3,6 proc. (do 118 189 egz.) i „Tele Max” (Wydawnictwo Bauer) – o 4,4 proc. (do 86 590 egz.).
Z kolei najbardziej – bo o 24,3 proc. – spadła sprzedaż tygodnika „Program TV” (Oficyna Wydawnicza Press Media) – do 35 127 egz.
„To & Owo” (Wydawnictwo Bauer) sprzedawało 145 972 egz. (spadek o 9,6 proc.), „Kurier TV” (Wydawnictwo Bauer) – 51 250 egz. (spadek o 17,1 proc.), „Tele Świat” (Wydawnictwo Bauer) – 155 761 egz. (spadek o 10,7 proc.), „Super TV” (Wydawnictwo Bauer) – 49 404 egz. (spadek o 10,7 proc.), a „Ekranu TV” (Oficyna Wydawnicza Press Media) – 17 202 egz. (spadek o 9,4 proc.).
– Reklamodawcy stracili zaufanie do prasy m.in. na skutek powtarzających się od wielu lat przepowiedni, które zapowiadają całkowitą śmierć rynku prasy – mówi Monika Rychlica, head of non TV trading w IPG Mediabrands.
– Rynek prasy ewoluuje, ale w żadnym razie nie można mówić o jego zupełnym zaniku. Drastyczny spadek sprzedaży dzienników drukowanych nie dotyczy tabloidów, doskonale trzymają się też magazyny kobiece. Reklamowo także nie jest tak źle np. w „Vogue”, który odnotował świetne wyniki sprzedaży w 2023 i w pierwszym półroczu 2024 roku. Sprzedaż drukowanych wydań tygodników opinii spada, ale sprzedaż wydań cyfrowych – rośnie. Popyt na ukazujące się tylko w druku TV guide’y nie spada poniżej miliona egzemplarzy. Rynek prasy ewoluuje sektorowo, ale nic nie wskazuje na to, aby miał zupełnie upaść – dodaje.
W ocenie Moniki Rychlicy należy dążyć do wyeliminowania fałszywych stereotypów dotyczących kondycji i przyszłości rynku prasy. – Zawsze powinny się liczyć twarde dane, a one, jak prezentuje PBC, nie są złe dla prasy. Widzę potrzebę działań promujących prasę: konferencje, szeroko zakrojone akcje informujące, że prasa jest rzetelnym źródłem wiedzy i rozrywki – podsumowuje Rychlica.