W drugim kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem dziewięciu gazet ogólnopolskich była o 6,3 proc. niższa niż przed rokiem. Liderem pozostaje „Fakt”, spadki przekraczające 10 proc. zanotowały „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Parkiet”, a wzrost osiągnął jedynie „Przegląd Sportowy”.
„Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) to jedyny dziennik ze średnią sprzedażą ogółem powyżej 100 tys. egz. Według danych Polskich Badań Czytelnictwa od kwietnia do czerwca 2024 roku sprzedawał się przeciętnie w 112 404 egz., co wobec 124 863 egz. rok wcześniej oznacza spadek o 9,98 proc.
Nieco mniejsza była dynamika spadku sprzedaży „Super Expressu” (Grupa ZPR Media) – zanotował on zmniejszenie o 6,28 proc. do 65 322 egz.
Natomiast „Gazeta Wyborcza” (Agora) przy spadku o 14,89 proc. rok do roku sprzedaje się już prawie dwa razy gorzej od „SE”. Poziom sprzedaży „GW” zmalał do 33 607 egz.
„Rzeczpospolita” z mniejszą przewagą nad „DGP”
Po kilkanaście proc. zmniejszyła się sprzedaż jeszcze trzech tytułów. „Rzeczpospolita” (Gremi Media) zanotowała spadek o 18,03 proc. do 25 220 egz., „Dziennik Gazeta Prawna” – spadek o 11,47 proc. do 23 953 egz., a „Parkiet Gazeta Giełdy” (Gremi Media) – o 12,65 proc. do 2 893 egz.
Mniej straciły inne dzienniki o tematyce gospodarczo-prawnej. Średnia sprzedaż ogółem „Gazety Podatkowej” (Wydawnictwo Gofin) poszła w dół o 8,34 proc. do 17 738 egz., a „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) – o 2,38 proc. do 13 028 egz.
Jedynym tytułem ze wzrostem jest „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska), od początku ub.r. ukazujący się tylko dwa razy w tygodniu. Jego średnia sprzedaż ogółem zwiększyła się o 12,77 proc. do 22 391 egz.
„Dziennik Gazeta Prawna” na czele e-sprzedaży
Jeśli chodzi o sprzedaż wydań cyfrowych liderem jest „Dziennik Gazeta Prawna”, którego wynik rok do roku zmalał z 15 746 do 15 595 egz. Wzrosty osiągnęły natomiast m.in. „Rzeczpospolita” (z 14 079 do 14 201 egz.), „Puls Biznesu” (z 10 572 do 10 740 egz.) oraz „Gazeta Podatkowa” (z 4 569 do 4 668 egz.).
Dane dotyczące e-sprzedaży uwzględniają pojedyncze egzemplarze cyfrowe, a nie subskrypcję obejmującą dostęp do e-wydań i serwisów internetowych dzienników przez określony czas. W obszarze subskrypcji cyfrowych zdecydowanie na czele jest „Gazeta Wyborcza”, która na koniec ub.r. miała sprzedanych 303,3 tys. płatnych dostępów internetowych.