21 czerwca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że dwa wolne miejsca na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej trafią do Republiki (TV Republika) i wPolsce24 (Fratria). W konkursie przepadły wnioski PTV (TV2 Media) i Polska24 (Grupa MWE Networks). Właściciel tej ostatniej firmy zapowiedział odwołanie. Republika 12 lipca podpisała umowę z Emitelem, operatorem multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej i tego samego dnia rozpoczęła nadawanie.
Odbiór stacji z MUX-8
Zgodnie z koncesją podpisaną przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, spółka Fratria ma dwa miesiące na rozpoczęcie emisji od daty wydania dokumentu (2 lipca br.) Pod koniec lipca na kanale 52. naziemnej telewizji cyfrowej pojawiła się plansza z napisem: „Już za chwilę będzie tutaj telewizja wPolsce24. Poinformuj innych, żeby nastroili odbiorniki”. Logotyp stacji jest nieco inny niż wPolsce.pl. W przypadku Republiki – przekaz naziemny i satelitarny jest identyczny. Nie ma pewnej nazwy kanału, tylko litera R. Zdaniem Departamentu Regulacji KRRiT, oba przekazy powinny mieć różne oznaczenia.
wPolsce.pl, stacja nadająca już w sieciach kablowych, na platformie Polsat Box i za pośrednictwem multipleksów lokalnych i eksperymentalnych teraz zaczęła zapowiadać na specjalnej grafice debiut wPolsce24. „Kanał 52. wPolsce24 wkrótce w telewizji naziemnej” – można przeczytać nad paskiem z informacjami.
Choć Emitel podaje, że zasięg MUX-8 to 98 proc. powierzchni kraju, to ósmy multipleks jest nadawany w zakresie VHF, a nie jak pozostałe w UHF. Dla wielu odbiorców oznacza to konieczność posiadania bardziej rozbudowanej instalacji antenowej. Do odbioru lepiej sprawdzają się anteny zewnętrzne niż pokojowe. MUX-8 jest nadawany w starym standardzie DVB-T. Emitel wystąpił o zmianę decyzji rezerwacyjnej, która pozwoli na emisję w DVB-T2/HEVC. Wówczas wszystkie stacje z ósmego multipleksu będą dostępne w jakości HD, a nie jak obecnie jedynie w SD.
Jakie programy w ofercie wPolsce24?
Kanał wPolsce24 ma mieć charakter informacyjno-publicystyczny i nadawać 24 godziny na dobę. Audycje informacyjne mają zająć nie mniej niż 40 proc. tygodniowego czasu nadawania programu w godz. 6.00-23.00, a audycje publicystyczne nie mniej niż 30 proc. W ofercie stacji w mniejszym wymiarze mają się także znaleźć programy dokumentalne, edukacyjne i religijne.
– Kanał informacyjno-publicystyczny wPolsce24 stanowić będzie znaczące uzupełnienie oferty stacji wyspecjalizowanych zorientowanych na informowanie o bieżących wydarzeniach politycznych, społecznych, kulturalnych, gospodarczych, religijnych i sportowych. Na dzisiejszej medialnej mapie Polski brakuje podmiotu, który w sposób wyważony informowałby o współczesnym świecie, a w warstwie publicystycznej uzupełniał bardzo często zideologizowany przekaz innych nadawców. Widzimy znaczącą lukę na rynku medialnym – brakuje świadomego nadawcy, który bez politycznego zacietrzewienia oprowadzałby widzów po otaczającym świecie, nie ukrywając swojej konserwatywnej tożsamości. Mamy zamiar wyraźnie oddzielać informację od komentarzy, a w tych ostatnich wykorzystywać synergię pomiędzy kanałem telewizyjnym, a innymi przedsięwzięciami wnioskodawcy: portalem wpolityce.pl oraz wydawanymi metodą tradycyjną tytułami prasowymi Sieci i Gazeta Bankowa – tak związana z braćmi Karnowskimi spółka uzasadniała wniosek o koncesję.
Blok poranny nowego kanału ma być prowadzony na luzie, w stylu infotainment. Znajdą się w nim materiały na temat wydarzeń z poprzedniego dnia, zapowiedzi wydarzeń, przegląd prasy i internetu. W godzinach popołudniowych będzie można oglądać także łączenia reporterów i transmisje z wydarzeń politycznych, konferencji prasowych. W stacji będą gościć politycy. Od godziny 18 wPolsce24 będzie podsumowywać mijający dzień. Wtedy na antenie pojawi się główny program informacyjny i publicystyczny z gośćmi. Od godz. 21 do 22 dwójka publicystów w zabawny sposób ma komentować bieżące wydarzenia. Pasmo dokumentalne ma rozpoczynać się godzinę przed północą. W sobotę będą pokazywane programy poradnikowe i talk-show. W niedzielę przewidziana jest transmisja Mszy Świętej.
Finansowanie z pożyczki
Koncesja na nadawanie naziemne kosztuje prawie 18 mln zł (płatne w dziesięciu ratach). Do tego trzeba doliczyć ponad 6 mln zł rocznie dla Emitela. – W części ekonomiczno-finansowej Wnioskodawca przedstawił założenia finansowe w zakresie realizacji projektu programu telewizyjnego rozpowszechnianego w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie ósmym. Wniosek zawiera kompletną dokumentację finansową Wnioskodawcy i jego wspólników posiadających powyżej 10 proc. udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy – spółek Apella S.A., Spółdzielczy Instytut Naukowy G. Bierecki Sp. j. oraz pana Jacka Karnowskiego. Jako źródła finansowania przedsięwzięcia wskazano posiadane przez Wnioskodawcę środki własne oraz środki, które będą pochodziły z długoterminowej pożyczki od wspólnika, spółki Apella S.A. – czytamy w koncesji.
Do wniosku dołączono stosowne dokumenty. – W celu udokumentowania możliwości finansowania projektu z pożyczki, do wniosku dołączono Umowę pożyczki z dnia 6 maja 2024 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a spółką Apella S.A., warunkowaną udzieleniem przedmiotowej koncesji. KRRiT stwierdziła, iż według załączonych do wniosku dokumentów i informacji Wnioskodawca udokumentował możliwość finansowania przedsięwzięcia telewizyjnego w zaplanowany we wniosku sposób – dodała KRRiT. W radzie nadzorczej Apelli jest senator Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Bierecki, założyciel i wieloletni prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej (SKOK).